Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengumumkan larangan pemanduan kenderaan barangan di jalan raya pada 20-21 Januari dan 24-25 Januari ini sempena perayaan Tahun Baharu Cina 2023. Ini merupakan amalan biasa yang dilakukan setiap kali musim perayaan.

Faktor penyebab larangan ini dibuat adalah kerana kehadiran lori berkenaan yang sering kali bergerak perlahan di jalan raya yang boleh menambahkan kesesakan lalu lintas. Selain itu, langkah ini turut diambil bagi mengurangkan risiko kemalangan jalan raya, ujar MOT.

Terdapat tiga kategori bagi kenderaan berat dengan larangan yang dikeluarkan ini. Bagi kategori 1, ia merupakan larangan sepenuhnya. Manakala Kategori 2 pula melibatkan larangan dari 12 tengahmalam hingga 8 pagi dan Kategori 3 pula adalah larangan dari jam 6 petang hingga 6 pagi dalam jarak 25 km dari tapak pembinaan. Perincian penuh terpapar menerusi imej di atas ini.

Walau bagaimana pun, tidak semua lori terlibat dengan larangan yang dikeluarkan. Lori komersil yang membawa barangan termasuk makanan, perubatan dan bahan api tidak termasuk dalam larangan ini dan masih dibenarkan menggunakan jalan raya seperti biasa.