Litar Antarabangsa Sepang mungkin naikkan kadar sewa pertengahan 2023 ekoran kos operasi meningkat

Litar Antarabangsa Sepang mungkin naikkan kadar sewa pertengahan 2023 ekoran kos operasi meningkat

Kadar sewa bagi Litar Antarabangsa Sepang (SIC) berkemungkinan bakal dinaikkan pada pertengaha 2023, laporan NST. Ia disebabkan peningkatan kos penyelenggaran dan operasi, di mana telah mendorong penyusutan margin keuntungan yang ketara.

“Pasukan (SIC) masih melihat keseluruhan perkara (semakan), tetapi yang paling awal mungkin pada pertengahan tahun atau suku ketiga tahun ini, jika tidak tahun depan. Kadar sewa trek kami tidak disemak untuk masa yang agak lama, mungkin 10 tahun sekarang. Kadar semasa ialah RM55,000 (sehari) untuk hari bekerja dan RM65,000 untuk hujung minggu,” kata Ketua Pegawai Eksekutif SIC Azhan Shafriman Hanif.

Sambungnya, ““Kos kami telah meningkat dua atau tiga kali ganda dan kami tidak dapat bertahan dengan kadar semasa kerana margin kami sangat.. sangat tipis. Ini termasuk kos seperti logistik untuk membawa peralatan masuk dan keluar dari trek, kos pembersihan dan juga landskap. Kami berterima kasih kepada pelanggan sedia ada yang telah menyokong kami selama ini, tetapi mereka perlu memahami bahawa semua orang telah terjejas oleh kenaikan kos.”

Litar Antarabangsa Sepang mungkin naikkan kadar sewa pertengahan 2023 ekoran kos operasi meningkat

Untuk tahun ini, Azhan mendedahkan tempahan SIC hampir penuh bagi sesi hujung minggu, tetapi masih ada kekosongan untuk slot pada hari biasa. Bagi penganjuran acara pula, memandangkan prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 telah dilonggarkan, ini membolehkan SIC merancang dengan lebih sewajarnya.

“Tahun lepas kami berada dalam fasa pemulihan, dan kami meramalkan satu lagi musim sukar untuk kami tahun ini. Tetapi sekurang-kurangnya tahun ini kami mempunyai lebih masa untuk merancang dan mempromosikan acara kami,” kata Azhan.

Selain Petronas Malaysian Motorcycle Grand Prix, SIC juga bakal melaksanakan ujian musim sejuk MotoGP, Malaysian Superbike Championship, Malaysian Championship Series dan Sepang 1000KM pada tahun ini.

“Perkembangan bagi ujian musim sejuk MotoGP yang bakal berlangsung pada 5-12 Feb ini lebih lancar pada tahun ini disebabkan SOP yang dilonggarkan. Ia adalah lebih mudah (untuk diuruskan). Kami mempunyai banyak isu pada tahun lalu termasuk begitu banyak kelulusan yang diperlukan untuk pasukan datang ke sini,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required