Motosikal memotong di garisan berkembar, hentam sebuah Perodua Myvi yang sedang keluar simpang

Motosikal memotong di garisan berkembar, hentam sebuah Perodua Myvi yang sedang keluar simpang

Ada sebab kenapa garisan berkembar dibuat di sesetengah kawasan. Dan itu adalah peringatan bahawa penunggang atau pemandu kenderaan dilarang memotong, kerana mungkin situasinya sangat berbahaya. Kejadian yang berlaku di Bangi ini mungkin boleh jadi pengajaran untuk kita. Ia tular di media sosial, menunjukkan seorang penunggan melanggar sebuah Perodua Myvi yang sedang keluar daripada simpang, pada Selasa lalu (17 Januari) sekitar jam 6 petang.

Dalam rakaman dashcam sebuah kereta di belakang, sebuah motosikal dilihat memotong garisan berkembar di laluan dua hala. Tidak lama kemudian, sebuah lagi motosikal melakukan perkara yang sama, dan lebih ketara memasuki laluan sebelah dengan arah trafik bertentangan.

Rakaman itu juga menunjukkan ada sebuah Myvi yang sedang cuba keluar dari simpang di depan, dan ketika menyeberang garisan tengah jalan, pemandu berkenaan tidak dapat melihat penunggang motosikal terbabit, yang kemudiannya melanggar kereta terbabit.

Tidak kira anda atas motosikal atau memandu kereta, jangan sesekali memotong di garisan berkembar. Tidak berbaloi untuk mengambil risiko itu dan membahayakan pengguna jalan raya yang lain. Menurut polis, sekiranya ada yang terkorban dalam kejadian seperti itu, mereka yang terlibat boleh diambil tindakan di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020.

Sekiranya di dapati bersalah, pelaku boleh dipenjara hingga 10 tahun (minimum lima tahun) serta denda tidak kurang daripada RM20,000 dan tidak lebih RM50,000. Pelaku juga boleh digantung lesen memandunya bagi tempoh lima tahun. Berhati-hatilah di jalan raya, dan jika boleh, pasang dashcam dalam kereta anda untuk dijadikan bukti jika berlaku kejadian seperti ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required