LRT Laluan Ampang alami kelewatan kerana penjajaran landasan bengkok dekat stesen Bandaraya

LRT Laluan Ampang alami kelewatan kerana penjajaran landasan bengkok dekat stesen Bandaraya

Rapid KL telah memaklumkan perkhidmatan LRT Laluan Ampang sedang mengalami kelewatan dan terpaksa menyekat akses laluan antara Masjid Jamek dan Bandaraya atas faktor keselamatan. Di mana tren-tren dari stesen LRT Putra Heights akan berpatah balik di Plaza Rakyat manakala tren-ren dari Sentul Timur akan berpatah balik di Stesen Bandaraya.

Dalam masa yang sama, perkhidmatan bas perantara atau shuttle akan disediakan untuk berulang-alik di antara stesen Plaza Rakyat dan Masjid Jamek.

Menurut Rapid KL, isu ini timhil selepas pihaknya mendapati ada penjajaran landasan yang bengkok (kinked) berhampiran stesen LRT Bandaraya.

“Pemerhatian awal menunjukkan ini adalah disebabkan oleh kerosakan struktur jejambat di kawasan berkenaan, dipercayai akibat daripada kerja-kerja pembinaan bersebelahan dengan kawasan berkenaan. Jurutera Rapid Rail sedang berada di kawasan terbabit bagi menilai keadaan bersama-sama dengan pakar struktur bagi memastikan keselamatan dan kekukuhan.

“Atas faktor keselamatan, pihak Rapid Rail membuat keputusan untuk menutup laluan di antara stesen Masjid Jamek dan stesen Bandaraya sehingga kekukuhan dan keselamatan dapat dipastikan,” kata Rapid KL dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Tambahnya lagi, perkhidmatan LRT Ampang akan dijalankan dengan kelajuan yang berkurangan dan ini akan menyebabkan kelewatan perkhidmatan iaitu 9 minit di dalam Daerah Pusat Perniagaan dan 18 minit di luar Daerah Pusat Perniagaan.

Berikut merupakan nombor plat pendaftaran perkhidmatan bas perantara yang disediakan untuk membawa penumpang berulang-alik di antara Stesen Plaza Rakyat dan Masjid Jamek:

• Stesen Bandaraya ke Plaza Rakyat
No Bas : WVH9594
No Bas : W7486Q

• Stesen Plaza Rakyat ke Stesen Bandaraya
No Bas : WUX5708
No Bas : WVC3984

• Stesen Sentul Timur ke Stesen Bandaraya
No Bas : PJJ7149
No Bas : WUW1702

• Stesen Bandaraya ke Sentul Timur
No Bas : W3607T

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required