Perodua Axia 2023 dapat empat bintang dalam ujian ASEAN NCAP – kutip markah keseluruhan 73.55

Perodua Axia 2023 dapat empat bintang dalam ujian ASEAN NCAP – kutip markah keseluruhan 73.55

Perodua Axia 2023, yang akan dilancarkan secara rasmi 14 Februari nanti telah mendapat penarafan empat bintang dalam Program Penilaian Kenderaan Baru untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP). Ini adalah kali kedua Axia menyertai ujian tersebut, dengan sebelum ini pada tahun 2014 ia juga telah mendapat jumlah bintang sama dalam kategori perlindungan dewasa (AOP) dan perlindungan penumpang kanak-kanak (COP).

Bagi Axia 2023 yang melalui ujian ini, ia menggunakan varian 1.0L SE, iaitu varian kedua tertinggi selepas AV yang dikeluarkan di Malaysia untuk pasaran Malaysia. Varian SE ini datang dengan dua beg udara, sementara varian AV pula mendapat enam beg udara.

Berkenaan sistem bantuan keselamatan, laporan ASEAN NCAP berkenaan Axia 2023 menyatakan bahawa Lane Departure Warning, Forward Collision Warning dan Rear Cross Traffic Alert ditawarkan melalui pilihan tambahan, sementara Lane Keeping Assist pula tiada. Sistem brek ABS, Stability Control serta amaran tali pinggang keledar untuk pemandu, penumpang hadapan dan penumpang belakang datang secara standard bagi semua varian.

Dalam ujian ini, Axia 2023 mencatat 25.65 daripada 32 mata penuh untuk perlindungan penumpang dewasa (AOP), 43.43 daripada 51 mata penuh untuk perlindungan penumpang kanak-kanak (COP), 16.50 daripada 21 mata penuh untuk bantuan keselamatan dan 7.00 daripada 16 mata penuh untuk keselamatan penunggang motosikal.

Bagi AOP, jumlah mata yang dikutip adalah terdiri daripada 14.96 untuk ujian perlanggaran hadapan, 6.69 untuk ujian perlanggaran tepi dan 4.00 untuk perlindungan kepala. Untuk COP pula, 24.00 mata diperoleh untuk ujian dinamik, 9,00 untuk ujian berasaskan kenderaan, 10.43 untuk ujian pemasangan dan kosong untuk pengesan kanak-kanak.

Dalam kategori bantuan keselamatan, semua mata yang dikumpul itu terdiri daripada 6.00 untuk kecekapan brek dan mengelak, 4.50 untuk amaran tali pinggang, 3.00 untuk AEB dan 3.00 untuk Advanced SAT. Bagi keselamatan penunggang motosikal pula, 4.00 diperoleh untuk pengesan titik buta, kosong untuk pandangan belakang, 1.00 untuk lampu hadapan, 2.00 untuk pejalan kaki dan kosong untuk ujian Advanced MST.

Setelah dikira secara keseluruhan, termasuk dengan kira-kira Normalized Score dan Weighted Score, Axia 2023 mencatat markah keseluruhan 73.55 dan mendapat taraf lima bintang dalam AOP, COP dan bantuan keselamatan, sementara untuk untuk keselamatan penunggang motosikal pula empat bintang. Ini kemudiannya membawa kepada jumlah bintang keseluruhan sebanyak empat bintang.

GALERI: Gambar awal Perodua Axia 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required