Toyota Corolla Cross 1.8 GR Sport 2023 dilancar — dari varian 1.8V, suspensi keras, imej garang, RM142k

Toyota Corolla Cross 1.8 GR Sport 2023 dilancar — dari varian 1.8V, suspensi keras, imej garang, RM142k

Daripada lima model GR/GR Sport yang diperkenalkan oleh UMW Toyota Motors untuk pasaran tempatan hari ini, satu daripada model yang terlibat ialah Corolla Cross 1.8L GR Sport, sebuah model crossover/SUV segmen B yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Ia menjadi varian baru yang ditawarkan untuk model berkenaan, dengan harga jualan RM142,000, atas jalan tidak termasuk insuran.

Toyota Corolla Cross GR Sport menampilkan penggayaan sporty di luar dan juga di dalam. Tidak hanya itu, menurut Toyota, Corolla Cross 1.8L GR Sport ini juga memberikan pengalaman pemanduan yang sporty dengan kendalian yang lebih baik.

Dari aspek luaran, model ini dibezakan dari varian lain melalui penggunaan pakej luaran dua-tona dengan kemasan hitam bagi cermin sisi, bumbung dan spoiler belakang. Lampu belakang juga dari jenis LED; bahagian bawah bampar belakang dengan rekaan khusus serta sporty diffuser; rekaan gril dengan penyudah hitam dan rekaa mesh yang lebih menonjol; rim aloi 18-inci dengan rekaan jejari berkembar dalam rekaan khusus GR Sport; tiga pilihan warna badan — Platinum White Pearl dua tona, Red Mica Metallic dua tona dan Nebula Blue dua tona.

Toyota Corolla Cross 1.8 GR Sport 2023 dilancar — dari varian 1.8V, suspensi keras, imej garang, RM142k

Di dalam, Corolla Cross GR Sport menampilkan kelainan ciri seperti berikut: ruang dalaman hitam dengan jahitan kontras merah untuk stereng, tombol gear balutan kulit serta kerusi balutan kulit; logo GR di butang Push Start dan tekapan pada perehat kepala; dan tikar pelapik dengan rekaan GR.

Untuk enjin, ia masih menggunakan unit yang sama seperti varian lain, ZR-FE 1.8 liter empat-silinder Dual VVT-i petrol, dengan janaan maksimum 139 PS @ 6,400 rpm dan 172 Nm @ 4,000 rpm tork. Transmisi Sequential Shiftmatic 7-kelajuan (CVT) pula menghantar kuasa ke roda depan. Dengan pendikit kawalan elektronik, transmisi ini didakwa lebih responsif, lancar dan senyap.

Mod pemanduan SPORT membolehkan pemandu memilih kedudukan gear secara manual, memberikan pecutan lebih lonjakan serta maklumbalas peralihan gear yang lebih pantas. Memanfaat Toyota New Global Architecture (TNGA), platform berkenaan memberikan keseimbangan casis yang baik untuk Corolla Cross GR Sport, begitu juga menjadikannya lebih stabil dan lincah. Radius pusingan SUV ini pula ialah 5.2 meter, yang terbaik dalam kelasnya.

Memberikan kelainan dari sudut dinamik prestasi varian sporty ini adalah penggunaan Sport ECU untuk stereng kuasa elektriknya untuk rasa dan maklum balasnya. Kedudukan titik graviti yang sudah sedia rendah telah mengurangkan olengan badan dengan tetapan khas untuk gegelung spring suspensi depan dan belakang serta strut-nya. Palang prestasi juga ditambah untuk menjadikan varian ini lebih tegap untuk mempertingkat aspek pengendaliannya dengan mengurangkan kesan olengan badan.

Kelengkapan lain pada Corolla Cross GR Sport ini adalah sama seperti varian Corolla Cross 1.8V. Ini termasuklah landasan bumbung, kerusi pemandu dengan larasan kuasa 8-arah dengan kerusi belakang boleh dicondongkan penyandarnya, paparan infotainmen digital 9-inci (dengan sokongan Android Auto & Apple CarPlay) dengan pintu ruang barangan belakang berkuasa serta ada sensor kaki.

Toyota Corolla Cross GR Sport turut dilengkapi dengan Toyota Safety Sense 2.0, peninjau pandangan panoramik 3D, tujuh beg udara SRS dan sistem telematik kenderaan.

Dengan harga RM142k, Corolla Cross 1.8 GR Sport dijual pada harga RM4,600 lebih mahal daripada varian 1.8V. Senarai harga kenderaan Toyota bagi tahun 2023 juga ada melibatkan peningkatan, varian 1.8G paling asas kini dijual RM130,400 (+RM2,097), diikuti 1.8V pada RM137,400 (+RM2,971). Model hybridnya pula dijual dengan harga RM142,000 (+RM2,009), sama harga dengan varian GR Sport ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required