MRT Laluan Putrajaya Fasa Dua siap 95% – Prasarana

MRT Laluan Putrajaya Fasa Dua siap 95% – Prasarana

Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) telah mengesahkan persiapan Transit Aliran Massa (MRT) laluan Putrajaya Fasa Dua sudah melebihi 95% dan sedang melakukan ujian terakhir pada hujung bulan ini.

Menuurut Presiden dan CEO Prasarana Mohd Azharuddin Mat Sah, persiapan dan ujian sedang giat dijalankan oleh pegawai dan jurutera MRT Corporation Sdn Bhd (MRT Corp), kontraktor dan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).

“Pihak berkenaan sedang memantau dan memastikan ujian itu melepasi garis panduan yang disediakan dan Insya-Allah dapat beroperasi Mac ini, tetapi tarikh akan diumumkan oleh kerajaan (Kementerian Pengangkutan),” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

MRT Laluan Putrajaya Fasa Dua siap 95% – Prasarana

Pada hujung Disember lalu, MRT Corp berkata MRT Laluan Putrajaya Fasa Kedua ini bakal beroperasi sepenuhnya pada Mac 2023. Ia melibatkan seksyen sepanjang 38.7 km bagi jajaran Fasa Kedua ini, yang mempunyai 15 stesen bertingkat dan sembilan stesen bawah tanah.

Fasa pertama MRT dari Kwasa Damansara ke Kampung Batu di Jalan Ipoh telah mula beroperasi sejak 16 Jun tahun ini. Stesen antara dua lokasi itu termasuklah Kampung Selamat dan Sungai Buloh, sebelum ini dari jajaran MRT Kajang.

Dari sana, tren menghala selari dengan MRR2 ke Kepong, menyusur Jalan Kepong dan Jalan Ipoh. Stesen yang terlibat di sepanjang laluan ini ialah Damansara Damai, Sri Damansara Barat, Sri Damansara Sentral, Sri Damansara Timur, Metro Prima, Kepong Baru, Jinjang, Sri Delima dan Kg Batu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required