Polis laksana Op Khas untuk kesan kesalahan nombor pendaftaran motosikal, penunggang tiada lesen

Polis laksana Op Khas untuk kesan kesalahan nombor pendaftaran motosikal, penunggang tiada lesen

Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (BSPT) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam telah mengumumkan sebanyak 285 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan menerusi Op Khas Kesalahan Nombor Pendaftaran yang yang dilaksanakan berhampiran Dataran kemerdekaan, Shah Alam pada 18 Februari lalu.

Ini termasuk kesalahan melibatkan lesen memandu, dan sebanyak 94 saman telah dikeluarkan atas kesalahan nombor pendaftaran. Selain itu, sebanyak 312 buah kenderaan dan 341 orang individu telah diperiksa dalam operasi bersepadu tersebut.

Selain itu, hasil operasi khas ini juga sebanyak 81 buah motosikal pelbagai jenis telah disita di bawah Seksyen 64 (1) APJ1987 kerana tidak mempunyai lesen memandu kelas B2 dan pelbagai kesalahan lain.

“BSPT IPD Shah Alam akan terus komited dalam menjalankan penguatkuasaan bagi memberikan peringatan dan kesedaran kepada pengguna kenderaan agar semua pengguna kekal selamat semasa berada di atas jalan raya. BSPT IPD Shah Alam juga menasihatkan orang awam agar sentiasa mematuhi peraturan jalanraya yang telah ditetapkan,” kata kenyataan yang dikeluarkan oleh IPD Shah Alam.

Operasi bersepadu ini merupakan sebahagian daripada Op Khas Kesalahan Nombor Pendaftaran yang dilaksanakan serentak di seluruh negara setelah Polis DiRaja Malaysia (PDRM) menerima banyak rungutan dari pelbagai pihak dalam kalangan masyarakat mengenai ketidakpatuhan rakyat berkaitan undang-undang dan peraturan jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required