Polis nasihati pemandu lebih berhati-hati jika melalui jalan ditenggelami banjir – bahaya mungkin menanti

Polis nasihati pemandu lebih berhati-hati jika melalui jalan ditenggelami banjir – bahaya mungkin menanti

Seperti yang kami laporkan semalam, negeri Johor terutamanya di daerah Segamat, Kota Tinggi dan Masai sedang dilanda banjir besar. Setakat ini, mangsa banjir di sana telah melonjak seramai 25,213 mangsa.

Dan semalam juga, seorang pekerja kilang kelapa sawit menjadi korban banjir pertama di negeri tersebut selepas Toyota Avanza dipandu dihanyutkan arus deras di Jalan GSA Chamek, Kluang. Ketua Polis Daerah Kluang Asisten Komisioner Bahrin Mohd Noh berkata, mangsa K Sarathkumar, 20-an ditemukan dalam kenderaannya itu kira-kira 12.20 tengah hari, laporan Harian Metro.

Manakala di Pahang juga, terdapat beberapa daerah turut dinaiki banjir. Di Kuantan, dua sahabat berdepan detik cemas selepas kereta yang mereka naiki dihanyutkan arus deras di Jalan Kampung Jara, Maran. Dalam kejadian tersebut, Mohamad Shah Bahanan dan Mohd Izuan Ismail yang bekerja sebagai pemandu Alam Flora Sdn Bhd Maran dalam perjalanan ke tempat kerja di Bandar Maran.

Mohamad Shah berkata, ketika kejadian dia bersama rakannya dari Felda Jengka 20, Maran dalam perjalanan ke tempat kerja. Menurutnya, dia tidak menyedari ada air di atas jalan sebelum mendapati kereta dinaiki mereka dihanyutkan arus deras.

Berikutan keadaan sekarang ini, Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman berkongsikan pengingatan menerusi laman Facebook rasminya buat semua pemandu dan penunggang motosikal.

Polis nasihati pemandu lebih berhati-hati jika melalui jalan ditenggelami banjir – bahaya mungkin menanti

“JSPT menyarankan semua pemandu sentiasa berhati-hati semasa melalui jalan yang dinaiki air demi keselamatan diri dan harta benda agar selamat sampai ke destinasi. Namun, terdapat juga sesetengah pengguna kenderaan yang sanggup meredah banjir dan mereka berjaya melepasinya. Tetapi, jangan disangka semua kenderaan mampu melepasinya kerana ada ramai yang tersangkut akibat kenderaan mengalami kerosakan.

“Untuk itu, JSPT ingin berkongsi kepada semua terutama pemandu kenderaan akan risiko yang bakal berlaku sekiranya meredah banjir. Sentiasa peka pada situasi semasa, rancang perjalanan dan patuhi arahan pihak berkuasa,” katanya.

Menerusi info grafik yang dikongsikan, selain faktor keselamatan dan nyawa, apabila kenderaan meredah air banjir terdapat beberapa risiko yang mungkin menanti. Antaranya enjin kenderaan boleh mati akibat ‘hydrolock’ apabila air memasuki ruangan kebuk enjin. Bahkan komponen-komponen kenderaan juga berpotensi rosak.

Selain itu kenderaan tersebut mungkin tersangkut dalam banjir dan tidak dapat bergerak sama sekali, maka kebarangkalian timbul risiko terhadap keselamatan dan nyawa pemandu serta penumpang.

Untuk itu, jangan sesekali ‘berani’ meredah laluan yang ditenggelami banjir kerana kita tidak tahu apa bahaya yang menanti. Jika bernasib baik, anda mungkin mampu mengharungi banjir tersebut hingga ke laluan yang selamat. Namun jika sebaliknya… (anda tahu kebarangkaliannya bukan?)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required