Beli Volvo XC90 yang raih anugerah Top Safety Pick+ IIHS sebelum 31 Mac 2023; lima-tahun servis percuma!

XC90 Recharge T8 AWD, Denim Blue

Volvo memang dikenali kerana teknologi keselamatan kenderaannya, jadi tidak hairanlah pengeluar kenderaan dari Sweden ini kerap meraih anugerah berkaitan keselamatan.

Jenama itu melakukannya sekali lagi dengan XC90, yang memenangi anugerah Top Safety Pick+ 2023 daripada Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) dari Amerika Utara. Pencapaian ini menjadi lebih bermakna, kerana diperoleh selepas IIHS meletakkan piawaian yang lebih ketat untuk dicapai semua calon kenderaan bagi anugerah Top Safety Pick (TSP) dan Top Safety Pick+ (TSP+).

Kriteria baru yang lebih ketat itu memerlukan calon kenderaan mempamerkan perlindungan hentaman sisi yang lebih baik, begitu juga dengan sistem perlindungan perlanggaran pejalan kaki serta menolak lampu utama yang tidak menepati piawaian daripada barisan calon kenderaan yang dinilai.

Perubahan dalam kriteria ini datang dalam bentuk ujian perlanggaran sisi IIHS yang asal, yang telah diberi kemaskini untuk melibatkan 82% lebih tenaga ketika dan memerlukan kenderaan yang diuji itu mencapai mata yang “boleh diterima” atau “bagus” untuk membolehkannya layak untuk Top Safety Pick (TSP), sementara penarafan “good” diperlukan untuk menerima anugerah Top Safety Pick+ (TSP+).

Beli Volvo XC90 yang raih anugerah Top Safety Pick+ IIHS sebelum 31 Mac 2023; lima-tahun servis percuma!

XC90 Recharge T8 AWD, Denim Blue

Ini peluang anda untuk bawa pulang sebuah Volvo yang telah meraih anugerah. Volvo XC90 B5 Ultimate Mild Hybrid atau XC90 Recharge T8 Plug-in Hybrid — kedua-dua versi ini merupakan penerima anugerah TSP+ — yang didaftarkan bermula dari sekarang hingga 31 Mac 2023, dan anda akan menikmati VSA+, iaitu sebuah pakej servis percuma selama lima-tahun Volvo Service Agreement Plus.

Pakej servis VSA5+ percuma ini merupakan sebuah pelan penyelenggaraan yang meliputi lima servis pertama, secara percuma, dan bahkan termasuk sekali dengan komponen umum yang haus dan boleh digantikan terus dalam tempoh berkenaan.

Antara ciri keselamatan yang ada untuk XC90 adalah kebolehannya untuk mengelak perlanggaran dengan pejalan kaki, pengayuh basikal dan haiwan besar; pertama, dengan memberi amaran kepada pemandu, dan kemudian membrek secara automatik sekiranya pemandu tidak bertindak. Ini juga terpakai untuk membantu pemandu ketika melintas di persimpangan, dan akan membrek secara automatik sekiranya ada risiko perlanggaran.

Ini juga sama ketika mengundurkan kereta dari ruang parkir, yang mana XC90 akan turut mengesan kenderaan melintas di belakangnya dan membrek jika perlu.

Beli Volvo XC90 yang raih anugerah Top Safety Pick+ IIHS sebelum 31 Mac 2023; lima-tahun servis percuma!

Jika pemandu mula terkeluar dari lorong yang sepatutnya, XC90 juga akan membantu untuk memperbetulkan stereng dan melaraskan laluannya kepada yang lebih selamat di jalan. Blind Spot Information System (BLIS) juga akan melaraskan kedudukan stereng secara minimal sekiranya ada kenderaan lain berdekatan, yang mungkin tidak dilihat oleh pemandu.

Volvo XC90 B5 Ultimate Mild Hybrid dan Recharge T8 Plug-in Hybrid tidak hanya menjadi antara kenderaan paling selamat yang boleh anda beli, versi Recharge T8 juga akan membantu anda untuk menyumbang kepada neutraliti karbon, dengan jarak pemanduan elektrik sepenuhnya sehingga 73 km mengikut protokol ujian WLTP.

Sebagai tambahan, Volvo Car Malaysia juga menawarkan pakej VSA5+ bagi pendaftaran XC60, S60, S90, V60 dan XC40, sementara pendaftaran bagi XC40 Recharge Pure Electric akan disertkan dengan pengecas wallbox percuma bernilai RM7,000. Tawaran ini sah sehingga 31 Mac 2023.

Ketahui lebih lanjut tentang Volvo XC90, di sini: anda mungkin inginkan sebuah SUV yang telah meraih anugerah dengan teknologi keselamatan termaju untuk kegunaan anda.