Proton dan Perodua masih diberi layanan sebagai pengeluar kereta nasional, patuhi kriteria NAP 2020

Proton dan Perodua masih diberi layanan sebagai pengeluar kereta nasional, patuhi kriteria NAP 2020

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mengesahkan Proton dan Perodua masih diberikan layanan sebagai pengeluar kereta nasional memandangkan kedua-dua syarikat berkenaan terus memberikan sumbangan penting terhadap industri automotif tempatan.

Menurut Timbalan Menteri MITI, Liew Chin Tong, bagaimanapun, kedua-dua syarikat kereta berkenaan harus memenuhi kriteria-kriteria yang digariskan di bawah Dasar Automotif Nasional 2020 (NAP 2020), laporan Bernama.

“Dengan adanya kriteria-kriteria yang ditetapkan di bawah NAP 2020, mana-mana syarikat selain Proton dan Perodya yang dapat memenuhi kriteria-kriteria itu juga layak dipertimbangkan untuk diberi layanan sebagai Projek Kereta Nasional,” katanya dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat semalam.

Beliau menjawab soalan Lee Chean Chung (PH-Petaling Jaya) yang mahu tahu mengapa Proton masih diberikan pelbagai layanan istimewa memandangkan ia bukan lagi kereta nasional.

Proton dan Perodua masih diberi layanan sebagai pengeluar kereta nasional, patuhi kriteria NAP 2020

Tambah beliau, antara kriteria-kriteria yang ditetapkan sebagai ‘Malaysian Vehicle Project’ boleh dijadikan panduan termasuklah majoriti pemilikan tempatan, memberi tumpuan kepada pembangunan rantaian pembekalan tempatan, menjalankan aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) tempatan dan menyediakan banyak peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Selain itu, katanya, Proton telah menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan, iaitu sekitar 8,500 orang di mana 99% adalah rakyat tempatan.

“Proton melantik lebih daripada 180 syarikat tempatan Tahap-1 dalam rantaian pembekalan keseluruhannya dan nilai purata perolehan tempatan adalah antara 75% sehingga 80% terutamanya bagi model-model yang dibangunkan secara tempatan sepenuhnya,” katanya.

Sehubungan itu, MITI akan sentiasa memantau pematuhan Proton dan Perodua ke atas kriteria-kriteria yang telah ditetapkan dan bersedia untuk mengemaskini dasar dari masa ke semasa seiring dengan perkembangan industri automotif global.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required