Sejuta kenderaan keluar-masuk KL setiap hari menjelang Aidilfitri; hukuman menanti pesalah trafik

Sejuta kenderaan keluar-masuk KL setiap hari menjelang Aidilfitri; hukuman menanti pesalah trafik

Ibu kota Kuala Lumpur terus menjadi tumpuan orang ramai selain warga kota sendiri untuk pelbagai urusan termasuklah membeli-belah sekaligus mengundang kesesakan lalu lintas terutamanya pada waktu puncak. Malah menjelang Aidilfitri ini, ia dijangka makin sesak dengan pertambahan jumlah trafik yang merekodkan satu juta kenderaan yang keluar masuk ke ibu kota saban hari.

Menurut Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Yahaya Othman, jumlah kenderaan itu dijangka terus meningkat pada 8 April ini kerana cuti hujung minggu yang mana masyarakat akan membanjiri pusat bandar untuk membeli belah keperluan sempena Aidilfitri yang bakal tiba.

Walau bagaimana pun, katanya, polis tetap akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap kenderaan yang gagal mematuhi peraturan lalu lintas, laporan Harian Metro.

Sejuta kenderaan keluar-masuk KL setiap hari menjelang Aidilfitri; hukuman menanti pesalah trafik

“Kesalahan lalu lintas seperti memotong barisan, menyalahgunakan lorong kecemasan atau meletakkan kenderaan sehingga menghalang laluan pengguna jalan raya antara yang dikenal pasti menyebabkan kesesakan.

“Tindakan sewajarnya akan diambil terhadap kenderaan yang gagal mematuhi peraturan lalu lintas di mana selain saman, polis juga akan menunda kenderaan yang menghalang lalu lintas bagi mengelak kesesakan. Masyarakat digalakkan menggunakan kemudahan pengangkutan awam yang disediakan bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas,” katanya dalam sidang media semalam.

Sehubungan itu, masyarakat dinasihatkan merancang perjalanan sebaiknya untuk keluar membeli barangan dan menjadi pengguna jalan raya berhemah serta mematuhi peraturan lalu lintas bagi mengurangkan kesesakan.

“Pihak polis akan sentiasa berusaha untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di sekitar pusat bandar,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required