Suzuki Malaysia siar teaser GSX-8S – bawah RM38k?

Suzuki Malaysia siar teaser GSX-8S – bawah RM38k?

Pengedar rasmi motosikal Suzuki di Malaysia nampaknya sejak beberapa hari lalu rancak menyiarkan teaser model baru di laman media sosial. Tidak seperti kebanyakan teaser lain, model tersebut tidak disembunyikan, dan sebaliknya jelas menunjukkan ia adalah GSX-8S.

Model naked ini pertama kali didedahkan kepada dunia sewaktu pameran EICMA yang berlangsung di Itali November tahun lalu. Ia dianggap sebagai satu penyambung generasi kepada model naked tahun 70-an dan 80-an Suzuki, dan akan bersaing dalam pasaran antaranya dengan Kawasaki Z650, Yamaha MT-07 dan Aprilia Tuono 660.

Kuasa penggerak GSX-8S datang daripada enjin dua silinder selari 776 cc DOHC dengan sistem penyejukan cecair dan suntikan bahan api elektronik. Kotak gear enam kelajuan bersama sistem pacuan rantai digunakan untuk menyalurkan kuasa kepada roda belakang, dan rim menggunakan saiz 17 inci.

Pada bahagian kokpit, informasi penting dipaparkan oleh panel instrumen TFT-LCD lima inci berwarna penuh, manakala bentuk badannya pula mengikuti model yang lebih besar iaitu GSX-S1000. Model baru ini menyediakan tiga mod tunggangan, dengan Mode A yang paling agresif, diikuti Mode B, dan Mode C lebih seperti mod hujan.

Menggunakan sistem pendikit ride-by-wire, motosikal ini turut datang dengan kawalan cengkaman tiga tahap, bantuan rpm rendah untuk memudahkan pergerakan awal serta quickshifter secara standard. Memegang rodanya ke atas jalan adalah suspensi daripada Kayaba, dengan fork USD di hadapan, sementara sistem brek pula terdiri daripada cakera berkembar 310 mm di hadapan, dan cakera 240 mm di belakang.

Tarikh sebenar model ini akan dilancar atau didedahkan secara rasmi masih belum diketahui. Sekiranya mahu meletakkan jangkaan harganya, kita boleh mengambil contoh di United Kingdom, GSX-8S ini dijual pada harga 7,999 pound (RM44,174) dan lebih murah berbanding V-Strom 650 XT yang berharga 8,799 pound (RM48,592). Di Malaysia V-Strom 650 XT dijual pada harga RM37,989 dan berkemungkinan GSX-8S ini nanti boleh jadi lebih murah daripada harga itu.

GALERI: Suzuki GSX-8S

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required