Kadar khas saman RM50 untuk semua jenis kesalahan kecuali yang belum selesai bicara mahkamah – JSPT

Kadar khas saman RM50 untuk semua jenis kesalahan kecuali yang belum selesai bicara mahkamah – JSPT

Bagi memberikan penjelasan yang lebih tepat mengenai penawaran kadar khas saman trafik RM50 seperti mana yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri ANwar Ibrahim baru-baru ini, Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik berkata, semua saman trafik untuk kesalahan pada 2022 dan sebelumnya layak menikmati kadar berkenaan kecuali saman yang masih belum selesai perbicaraan mahkamah kerana di luar bidang kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Menurut Pengarah JSPT Bukit Aman, Datuk Seri Mat Kasim Karim, tawaran yang diumumkan oleh PM itu adalah berbeza dengan tawaran diskaun saman PDRM sehingga 60% sempena Peringatan Hari Polis ke-216 baru-baru ini.

Katanya, diskaun sempena Hari Polis sebelum ini mempunyai beberapa jenis saman yang tidak layak untuk diberikan diskaun pengurangan antaranya kes kemalangan, kesalahan tidak boleh kompaun, tidak patuhi isyarat lampu merah dan saman berstatus waran, laporan Harian Metro.

Kadar khas saman RM50 untuk semua jenis kesalahan kecuali yang belum selesai bicara mahkamah – JSPT

“Tetapi bagi Kadar Khas Bayaran Saman yang diumumkan Perdana Menteri kelmarin, ia berbeza dan lebih berbaloi daripada diskaun 60%itu kerana orang awam hanya perlu bayar RM50 untuk satu saman.

“Orang awam boleh membayar saman terbabit secara dalam talian melalui aplikasi MyBayar Saman dan secara fizikal di semua kaunter bayaran trafik di Ibu Pejabat Polis Kontinjen dan Daerah di seluruh negara bermula 21 April hingga 21 Mei 2023,” katanya.

Tambah beliau lagi, PDRM juga tidak menetapkan had jumlah saman trafik yang boleh dibayar oleh orang awam dalam tempoh itu serta mengalu-alukan mereka untuk menjelaskan kesemua saman yang ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required