Proton sambut ulang tahun ke-40 pada 7 Mei — model lama iringi pengenalan X90, ada model edisi khas?

Proton sambut ulang tahun ke-40 pada 7 Mei — model lama iringi pengenalan X90, ada model edisi khas?

Ada sebab kenapa pelancaran Proton X90 diadakan semalam, Ahad, 7 Mei — kerana pada tarikh itulah Proton menjangkau usia 40 tahun sebagai sebuah syarikat automotif negara. Perusahaan Otomobil Nasional ditubuhkan pada 7 Mei 1983, dan pada 9 Julai 1985 pula Proton Saga dilancarkan.

Model dari era tersebut menjadi antara yang dipamerkan ketika pelancaran X90, disertai oleh beberapa lagi model seperti Waja, Persona dan Perdana. Tidak lupa model kegemaran ramai, Satria GTi yang turut membuat penampilannya, disamping model generasi terbaru Proton seperti X50 dan X70.

Ini tentulah hanya sebahagian saja daripada barisan lengkap model Proton yang pernah dikeluarkan. Senarai penuhnya mungkin kelihatan seperti ini: Saga (3 generasi), Wira, Satria (2 generasi), Putra, Arena, Perdana (2 generasi), Tiara, Juara, Waja, Chancellor, Gen 2, Persona (2 generasi), Savvy, Exora, Iriz, Preve, Suprima S, Inspira, Ertiga, X70, X50 dan yang terbaru, X90.

Senarai model berkenaan juga mewakili era yang berbeza, mengikut usaha sama dengan pengeluar lain yang pernah dijalinkan oleh Proton. Jika ada yang sudah terlupa, ini senarai jenama yang dimaksudkan — Mitsubishi, Renault, Citroen, Suzuki dan bahkan Honda. Bagi model dari keluarga X yang terkini pula, seperti kita semua tahun, Proton menjalinkan kerjasama strategik dengan Geely.

“Sambutan ulang tahun ke-40 merupakan penanda aras penting untuk Proton dan adalah peluang untuk belajar daripada perjalanan itu untuk ke hadapan. Selepas empat dekad, sumbangan Proton boleh dinilai tidak hanya daripada jumlah jualannya, tetapi juga jumlah jurutera dan profesional tempatan yang dilahirkan, peluang kerja yang disediakan untuk ekosistem tempatan dalam bentuk pembelian setempat, dan sumbangan terhadap ekonomi lainnya yang menerima manfaat daripada aktiviti perniagaannya,” jelas Pengerusi Proton, Datuk Seri Syed Faisal.

“Bergerak ke hadapan, misi kami adalah untuk menyediakan penyelesaian mobiliti kepada pelanggan dan dalam masa yang sama membantu membangunkan industri automotif negara. Kami akan meneroka segmen baru yang selari dengan aspirasi kerajaan dan perubahan permintaan pelanggan yang lebih ke arah kenderaan tenaga baru (NEV) kini. Proton X90 adalah langkah pertama kami ke arah itu, dan akan ada banyak lagi produk dalam perancangan untuk Proton berkembang dan memperkukuh kedudukannya dalam pasaran,” tambahnya.

Ketika acara itu, Proton turut memperkenalkan logo ulangtahun ke-40 itu, yang menggabungkan logo harimau dengan slogan “40 tahun tumbuh bersama”. Setakat ini, Proton telah mengeluarkan hampir lima juta kenderaan, dengan sumbangan kepada cukai terhadap kerajaan Malaysia bernilai RM25 bilion.

Adakah kita boleh jangka akan ada model edisi khas sempena 40 Tahun ini daripada Proton?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required