Ford Ranger Raptor 2.0L diesel 2023 dilancar di M’sia pada 9 Jun ini, boleh didapati mulai 8 Jun; ROI dibuka

Ford Ranger Raptor 2.0L diesel 2023 dilancar di M’sia pada 9 Jun ini, boleh didapati mulai 8 Jun; ROI dibuka

Ford Ranger Raptor terkini yang dijual di Malaysia ialah varian 3.0L biturbo V6 petrol, dengan kuasa 397 PS dan tork 591 Nm. Tidak lama lagi, versi diesel pula akan diperkenalkan seperti mana yang diumumkan oleh pengedarnya di sini, Sime Darby Auto Connexion (SDAC), yang mendedahkan jentera ini boleh didapati mulai 8 Jun ini, dan bakal dilancarkan di pasaran Malaysia pada 9 Jun 2023.

Enjin diesel bagi Ranger Raptor dipacukan oleh unit 2.0 liter bi-turbo diesel, yang mampu menghasilkan kuasa hingga 210 PS dan tork 500 Nm. Turut dipadankan dengan transmisi automatik 10-kelajuan. Angka kuasa ini lebih kurang dengan yang dihasilkan oleh Ranger Raptor generasi sebelumnya.

Pelancaran Ford Ranger Raptor 2.0L Bi-Turbo Diesel akan disempurnakan di MRANTI Open Space berhadapan Pavilion Bukit Jalil, dan 300 tempahan pertama untuk varian ini akan menerima pemasangan sistem perakam dashcam Kenwood dengan kamera hadapan quad-HD dan kamera belakang HD penuh.

Pelanggan juga bakal menerima diskaun one-off bernilai RM500 untuk Ford Ranger Getaways, yang boleh ditebus sewaktu menerima Ranger Raptor diesel ini.

Ford Ranger Raptor 2.0L diesel 2023 dilancar di M’sia pada 9 Jun ini, boleh didapati mulai 8 Jun; ROI dibuka

Ford Ranger Raptor 3.0L V6 2022 di Malaysia

Suspensi trak pikap ini lebih kurang sama dengan versi 3.0L V6 twin-turbo yang direka semula sepenuhnya, kini dengan lengan kawalan atas dan bawah aluminium, diberikan sistem Watt’s Linkage pada gandar belakang, bersama penyerap hentak off-road dengan strok panjang yang masih dibekalkan oleh Fox.

Penyerap hentak tersebut menampilkan injap pirau dalaman 2.5-inci bersama Teflon yang disalut minyak bagi mengurangkan geseran sehingga 50% berbanding model sebelum ini. Karekter lantunan semula, kadar spring, ketinggian kenderaan dan tetapan injap kini ditala bagi memberikan keseimbangan terbaik antara prestasi atas jalan raya serta off-road.

Buat masa ini, Ranger Raptor 3.0L V6 ditawarkan pada harga atas jalan RM259,888 tanpa insurans, manakala model tertinggi untuk Ranger biasa, Wildtrak pula berharga RM169,688 tanpa insurans. Dengan kapasiti enjin yang lebih kecik, Ranger Raptor 2.0L Bi-Turbo Diesel dijangkakan ditetapkan harga dengan dua varian tersebut. Apa pun kena nantikan pelancarannya awal bulan hadapan.

GALERI: Ford Ranger Raptor 3.0L V6 Twin-Turbo Ecoboost 4WD 10AT 2022 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required