Geely, Tesla & inisiatif k’jaan akan dorong Malaysia jadi kuasa hebat EV di Asia Tenggara – Presiden MAA

Geely, Tesla & inisiatif k’jaan akan dorong Malaysia jadi kuasa hebat EV di Asia Tenggara – Presiden MAA

Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA) Mohd Shamsor Mohd Zain, menyatakan bahawa Malaysia kini berada di landasan yang betul untuk menjadi kuasa hebat dalam kenderaan elektrik penuh (EV) di Asia Tenggara.

Menurutnya dalam laporan Bernama, ini akan dapat dicapai menerusi inisiatif kerajaan yang kini sedang mempromosikan ekosistem EV yang kondusif serta disokong komitmen perniagaan yang kukuh seperti ditunjukkan oleh dua syarikat automotif yang kuat dalam segmen tersebut iaitu Geely dan Tesla.

Shamsor menjelaskan kedua-dua pembuat kereta berkenaan mempunyai pengalaman global luas dan akses kepada teknologi terkemuka, boleh memperkenalkan idea dan cara baharu menjalankan perniagaan kepada sektor automotif tempatan, seperti penyelidikan dan pembangunan (R&D) berteknologi tinggi untuk produk baharu yang mungkin pada masa ini tidak tersedia di negara ini.

“Sebagai contoh, elektrifikasi pula bermakna satu perubahan dalam komponen kenderaan, dengan lebih tumpuan diberikan kepada pembuatan bateri dan komponen khusus lain untuk EV.

Geely, Tesla & inisiatif k’jaan akan dorong Malaysia jadi kuasa hebat EV di Asia Tenggara – Presiden MAA

“Kita juga akan menyaksikan industri menerima guna kemahiran dan infrastruktur baharu yang sesuai untuk pelbagai peringkat elektrifikasi, daripada hibrid sederhana kepada kenderaan elektrik sepenuhnya, selain memberi kemahiran tambahan dan baharu di luar kemahiran sedia ada yang dimiliki tenaga kerja automotif, di samping membuka peluang baharu untuk inovasi, R&D dan pembuatan komponen bernilai tinggi,” katanya.

Tambahnya lagi, dengan sokongan kerajaan yang betul serta infrastruktur dan dasar yang dilaksanakan, Malaysia kini dalam kedudukan yang baik untuk menjadi hab serantau yang menyokong pertumbuhan EV global memandangkan kedudukan strategik dan keadaan ekonomi yang menggalakkan.

Beliau turut menyatakan Malaysia adalah hab pembuatan elektrik dan elektronik utama di Asia Tenggara, oleh itu, pembuat kenderaan dan pelabur automotif boleh memanfaatkan kapasiti ini dengan lancar untuk menjamin rantaian bekalan mereka bagi mengembangkan pengeluaran kenderaan generasi akan datang (NxGV). Subsektor komponen tersebut boleh dimanfaatkan untuk memberi perkhidmatan kepada keseluruhan rantaian nilai automotif meliputi semikonduktor, pengesan, elektronik automotif, penghantar-terima, bateri dan pemasangan kenderaan.

“Malaysia mungkin baharu dalam industri EV namun, dengan sokongan padu kerajaan dan dasar negara yang progresif ditambah dengan pembelian pengguna yang semakin tinggi, kami menjangkakan pertumbuhan holistik yang pesat dalam pasaran EV tempatan kita.

Geely, Tesla & inisiatif k’jaan akan dorong Malaysia jadi kuasa hebat EV di Asia Tenggara – Presiden MAA

“Peserta baharu dalam ruang EV akan membawa kepada persaingan lebih hebat, yang seterusnya akan merangsang lebih banyak pelaburan daripada peserta automotif serta peningkatan kualiti produk dan perkhidmatan yang ditawarkan,” katanya lagi.

Beliau menambah bahawa dengan lebih 40 jenama dalam pasaran domestik pada masa ini, kemasukan jenama-jenama baharu sudah pasti akan menambahkan keterujaan pasaran dan menimbulkan lebih banyak minat dalam kalangan pengguna, sekaligus memberikan lebih banyak pilihan yang ditawarkan dengan harga yang kompetitif.

Pengenalan model-model baharu, termasuk yang dipasang secara tempatan (CKD) di Malaysia turut akan mewujudkan peluang perniagaan baharu untuk vendor-vendor di sini.

Mohd Shamsor juga berkata teknologi dan peluang pekerjaan berkemahiran yang diwujudkan melalui syarikat luar negara yang berkembang ke Malaysia akan mengukuhkan kapasiti dan keupayaan negara dalam sektor automotif, sekaligus membuka peluang syarikat tempatan bagi mereka bentuk dan membina sendiri model-model EV sendiri pada masa akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required