PJD Link dibatalkan, tetapi boleh dipertimbangkan sekiranya semua syarat dipenuhi pemaju — Amirudin

PJD Link dibatalkan, tetapi boleh dipertimbangkan sekiranya semua syarat dipenuhi pemaju — Amirudin

Lebuhraya Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link) yang diumum dibatalkan semalam mungkin akan dipertimbangkan semula sekiranya ia mampu menepati keperluan dan memuaskan hati penduduk terlibat, jelas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari malam tadi, seperti dilaporkan Malay Mail.

Semalam, kerajaan negeri Selangor memaklumkan hasrat untuk membatalkan permohonan pembinaan lebuhraya berkenaan. “Setelah meneliti laporan penilaian impak, Kerajaan Negeri tidak berpuas hati dengan Pelan PJD Link yang dikemukakan kerana tidak menepati syarat yang ditetapkan. Oleh itu Kerajaan Negeri Selangor pada hari ini mengambil keputusan MEMBATALKAN permohonan pembinaan PJD Link,” jelas beliau dalam satu hantaran di Facebook semalam.

Bagaimanapun, pengumuman pembatalan itu adalah muktamad dan bukan sesuatu yang akan dinilai semula selepas Pilihanraya Negeri pada 12 Ogos nanti.

PJD Link dibatalkan, tetapi boleh dipertimbangkan sekiranya semua syarat dipenuhi pemaju — Amirudin

“Namun, dalam masa yang sama, tetap ada keperluan untuk terus membangunkan Petaling Jaya dan untuk memperkenalkan sistem penyuraian trafik yang lebih berkesan. Sekiranya syarikat pemaju boleh menepati syarat yang ditetapkan kerajaan negeri dan memuaskan hati penduduk terlibat, kita boleh teruskannya nanti. Apa pun, ketika ini, ia tidak dapat dilakukan kerana ada syarat yang tidak ditepati,” jelas beliau.

Keputusan Selangor untuk membatalkan projek berkenaan adalah disebabkan laporan penilaian kesan yang diserahkan oleh pemaju tidak memuaskan dan tidak menepati beberapa syarat yang telah ditetapkan.

PJD Link ialah lebuhraya berkembar empat lorong sepanjang 25.4 km dengan 11 susur keluar yang menghubungkan bahagian utara dan selatan Petaling Jaya, melalui kawasan seperti Petaling Jaya Utara, Bandar Utama, Taman Tun Dr Ismail, pusat bandar Petaling Jaya, Taman Dato’ Harun, Taman Medan Baru, Taman Sri Manja, Bandar Kinrara dan Bukit Jalil Technology Park.

PJD Link dibatalkan, tetapi boleh dipertimbangkan sekiranya semua syarat dipenuhi pemaju — Amirudin

Ia juga akan melibatkan 11 persimpangan antaranya di Bandar Utama, SPRINT, Damansara Intan, Jalan Universiti, Lebuhraya Persekutuan, Jalan Barat/Jalan Sultan, NPE, KESAS, Jalan Puchong, Jalan Kinrara 1 dan Lebuhraya Bukit Jalil. Projek ini, yang akan menggunakan dana swasta 100%, awalnya dijangka di mulakan pada pertengahan 2023 dengan jangkaan siap dalam tempoh tiga tahun.

Permohonan projek ini telah diluluskan secara dasarnya oleh Kabinet pada November 2017 sebelum kerajaan negeri meluluskannya pada 2020, tetapi tertakluk kepada penilaian kesan alam sekitar (EIA), kesan sosial (SIA) dan kesan trafik (TIA).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required