Kia EV9 2023 dikesan di Malaysia – SUV 7-tempat duduk dengan bateri 99.8 kWh, jarak gerak 541 km

Kia EV9 2023 dikesan di Malaysia – SUV 7-tempat duduk dengan bateri 99.8 kWh, jarak gerak 541 km

Kia terus mengembangkan lagi barisan kenderaan elektriknya, dan Kia Malaysia dikatakan bakal melancarkan satu lagi model EV di pasaran tempatan. Baru-baru ini Kia EV9 terlihat berada di Glenmarie, Shah Alam, seperti mana yang dipaparkan menerusi laman Instagram milik Route Hunters.

Pertama kali didedahkan pada Mac tahun ini, EV9 merupakan SUV janaan bateri elektrik tiga-barisan yang boleh memuatkan sama ada enam atau tujuh tempat duduk, dengan barisan tempat duduk kedua boleh dipusingkan 180 darjah untuk duduk berhadapatn dengan penumpang di barisan ketiga.

Ini merupakan salah satu daripada empat konfigurasi tempat duduk yang boleh dilaras bagi barisan kedua, dengan pilihan lain adalah bangku tiga-tempat duduk, tempat duduk asas dan jenis-relaxation; cuma untuk pasaran Malaysia, tidak tahu lagi pilihan tempat duduk yang bakal diperkenalkan.

Dibangunkan mengikut senibina Electric Global Modular Platform (E-GMP) seperti EV6, model EV9 ini berukuran 5,010 mm panjang, 1,980 mm lebar dan jarak roda 3,100 mm. Untuk pengetahuan, jarak rodanya adalah 200 mm lebih panjang berbanding Kia Telluride untuk pasaran USA.

EV9 ini juga didakwa memiliki pekali seretan mencecah 0.28, menampilkan rekaan berkotak dengan rekaan lampu utama, cermin sisi yang lebih konvensional, sama seperti rekaan pemegang pintu dan lain-lain. Wajah depan “Digital Tiger Face” juga diwarisi dari model konsep.

Tunggak “Technology for Life” yang menjadi pegangan Kia bagi falsafah rekaan “Opposites United” menampilkan nilai utama yang menjadi teras bahagian dalaman EV9, di mana ruang, teknologi dan keselesaan untuk semua penumpang diberi keutamaan.

Kia EV9 2023 dikesan di Malaysia – SUV 7-tempat duduk dengan bateri 99.8 kWh, jarak gerak 541 km

Ketika diperkenalkan pada Mac lalu, EV9 ditawarkan dengan tiga varian iaitu RWD Standard, RWD Long Range dan AWD. Varian asas RWD Standard diberikan bateri 76.1 kWh, sementara dua varian tertinggi menerima bateri yang lebih besar 99.8 kWh.

Varian RWD Long Range menawarkan jarak gerak sehingga 541 km untuk pengecasan tunggal mengikut ujian standard WLTP dan dengan senibina elektrikal 800-voltan, EV9 boleh dicas sekitar 15 minit untuk memberikan jarak 239 km. EV9 juga boleh menyalurkan kuasa elektrik dengan kemudahan vehicle-to-load (V2L) yang menawarkan sehingga 3.68 kW untuk peranti lain termasuk komputer riba, atau kelengkapan berkhemah.

Untuk spesifikasi global, EV9 didatangkkan dengan dua skrin sentuh 12.3-inci bersama paparan lima-inci untuk kawalan fungsi kenderaan, serta untuk memastikan butang fizikal disediakan pada tahap minimum. Sementara di konsol tengah pula, ia menyediakan ruang simpanan luas di bawah.

Sistem bantuan pemandu termaju untuk EV9 antaranya sistem Highway Driving Pilot (HDP), yang menawarkan pemanduan autonomous Tahap 3. Ia membawakan 15 penderia termasuk dua unit Lidar, yang membolehkan EV9 mengesan dan bertindak mengikut keadaan jalan dan kehadiran pengguna jalan raya yang lain bagi mengelakkan pelanggaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required