Honda CR-V 2023 raih lima-bintang ASEAN NCAP

Honda CR-V 2023 raih lima-bintang ASEAN NCAP

Honda CR-V generasi keenam telah menerima penarafan keselamatan lima-bintang bagi ujian New Car Assessment Program for Southeast Asian Countries (ASEAN NCAP). Ini merupakan kali ketiga CR-V dinilai, dengan model terbaru ini dinilai di bawah protokol 2021-2025 yang lebih ketat.

Menurut laporan rasmi, varian CR-V yang uji ialah EL 4WD dari pasaran Thailand, dan keputusannya sah untuk digunapakai ke atas semua varian lain yang dijual di Thailand dan Indonesia. Kita juga boleh menjangkajan tahap penarafan keselamatan yang sama bagi model untuk pasaran Malaysia ketika ia diperkenalkan kelak.

Dalam kategori perlindungan penumpang dewasa, CR-V mencapai mata 31.45 daripada 32, sementara dalam kategori perlindungan penumpang kanak-kanak pula ia mengumpul 45.81 daripada of 51 mata. Dengan brek autonomous kecemasan, lampu tinggi automatik dan sistem bantuan pemanduan yang lain sebagai pilihan untuk semua varian, SUV ini turut mencapai 19.50 daripada 21 mata bagi kategori bantuan keselamatan. Bagi kategori penunggang motosikal, CR-V mencatatkan 9.05 daripada 16 mata.

Mata akhir yang dicapai oleh SUV ini ialah 87.16 mata, mencukupi untuk diberikan penarafan lima-bintang. “ASEAN NCAP berbangga bahawa CR-V sangat konsisten memberikan aspek keselamatan tertinggi untuk pengguna. Ini dikukuhkan lagi dengan adanya ciri keselamatan yang ditawarkan untuk pasaran negara ASEAN sebagai ciri standard atau pilihan,” jelas laporan rasmi ASEAN NCAP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required