Toyota Alphard 2024 dilancarkan di Malaysia – 2.4L Turbo 8AT, Executive Lounge; harga dari RM538k

Toyota Alphard 2024 dilancarkan di Malaysia  – 2.4L Turbo 8AT, Executive Lounge; harga dari RM538k

UMW Toyota Motor (UMWT) telah pun melancarkan Toyota Alphard 2.4T 2024 untuk pasaran tempatan. Ditawarkan pada harga bermula RM538,000 tanpa insurans, MPV mewah tujuh-tempat duduk ini ditawarkan dengan varian tunggal Executive Lounge dan tempahannya telah dibuka sejak Julai lalu.

Alphard generasi keempat ini telah diberikan enjin baharu T24A- FTS 2.4 liter pengecas turbo intercooler Dual VVT-i empat-silinder sebaris, bagi menggantikan unit terdahulu 2GR-FE 3.5 liter. Dengan ‘jantung’ baharu ini, gabungan pengecas turbo dan intercooler mampu melonjakkan kuasanya hingga 278 PS (205 kW) pada 6,000 rpm. Lebih signifikan lagi apabila tork masimum telah dipertingkatkan sebanyak 19.1% atau 69 Nm, kini menjadi 430 Nm antara 1,700 hingga 3,600 rpm.

Ia berbeza dengan Alphard baharu untuk pasaran Jepun yang cuma ditawarkan dengan pilihan enjin hibrid atau NA – kedua-duanya menggunakan enjin 2.5 liter empat-silinder.

Memantapkan lagi prestasinya, lejang pedal pemecut (accelerator pedal stroke) juga dipendekkan, sekaligus meningkatkan lagi daya pecutan apabila input pedal lebih minimum. Bukan itu sahaja, ia juga membantu meningkatkan kecekapan bahan api dengan pelepasan ekzos yang lebih rendah.

Toyota Alphard 2024 dilancarkan di Malaysia  – 2.4L Turbo 8AT, Executive Lounge; harga dari RM538k

Pacuan kuasanya disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi automatik lapan-kelajuan Direct-Shift dengan sequential manual selection sama ada menggunakan tuil gear atau pedal penukar gear di belakang roda stereng. Selain itu, untuk penjimatam bahan api, mod ECO turut disediakan.

Padanan penjana kuasa ini membolehkan Alphard 2.4T Executive Lounge boleh mencapai kelajuan maksimum hingga 180 km/j. Toyota mendakwa, penggunaan bahan apinya sekitar 9.0 liter bagi setiap 100 km.

Memantapkan lagi pengendalian MPV ini, ia diberikan sistem suspension dengan topang MacPherson dengan penstabil untuk hadapan dan double wishbone juga dengan penstabil di belakang.

Toyota Alphard 2.4T Executive Lounge ini berukuran 5,010 mm panjang, 1,850 mm lebar, 1,950 mm tinggi dengan jarak rodanya mencecah 3,000 mm, manakala jarak terendah (ground clearance) pula 158 mm.

Mengenai imej luaran yang diperagakan, pasti ada yang keliru untuk membezakan antara Alphard dan Vellfire. Untuk pengetahuan anda, ada ciri eksklusif yang direka khas untuk membezakan kedua-dua model MPV mewah ini. Wajah hadapan Alphard 2.4T Executive Lounge ternyata lebih garang dengan lampu utama baharu dengan rekaan agak nipis, dengan unit LED yang disambungkan dengan lampu membelok, lampu sudut dan lampu nyalaan siang. Umpama rekaan tiga-dimensi, lampu utama dengan konsep ‘Tri-LED headlamp’ berkenaan disambungkan juga secara terus dengan gril yang besar dengan paten ala berlian kemasan krom.

Jaluran krom turut merentangi bahagian sisi, dari panel atas tingkap hadapan melunjur ke tingkap belakang. Penampilan elegannya ditambahkan dengan rim aloi ringan rekaan baharu 10-jejari bersaiz 19-inci yang dibaluti tayar Michelin Primacy 225/55 R19.

Melewati bahagian belakangnya, jaluran krom dari sisi juga menghiasi spoiler. Kemasan yang sama juga ditammpilkan pada atas lampu kombinasi belakang LED dengan logo Toyota dan perkataan Alphard di bahagian tengah sebelum plat nombor. Perkataan Executive Lounge pula ditempatkan di bahagian sisi kiri bawah.

Ciri luaran lain yang turut diberikan untuk Alphard 2.4T Executive Lounge termasuklah unit LED bagi lampu kabus hadapan dan belakang serta bilah pengelap cermin hadapan automatik dengan penderia hujan.

Toyota Alphard 2024 dilancarkan di Malaysia  – 2.4L Turbo 8AT, Executive Lounge; harga dari RM538k

Melangkah masuk ke bahagian kabinnya, terasa bagaikan memasuki ruangan jet peribadi pula. Gabungan kemasan kulit dan ira kayu, berserta dengan dua bumbung kaca panorama tetap yang menyinari kabin dengan cahaya semula jadi, mewujudkan suasana kemewahan. Kokpit pemandu direka dengan teliti bagi memberikan akses mudah kepada suis dan kawalan mekanikal.

Keselesaan yang optimum pastinya memberikan keutamaan dalam rekaan bahagian kabinnya. Tempat duduknya lebih lebar dan lebih selesa jika dibandingkan dengan Vellfire. Dengan balutan kulit Premium Nappa, tempat duduk pemandu, penumpang hadapan dan barisan kedua turut dilengkapi dengan sistem pemanasan dan pengudaraan, serta fungsi urutan eksklusif.

Tempat duduk pemandu diberikan lapan-larasan kuasa dengan fungsi memori, manakala empat-larasan kuasa bagi tempat duduk penumpang hadapan. Istimewa untuk barisan pertama, ia diberikan tempat duduk Executive Lounge VIP dengan beberapa fungsi khas termasuk kawalan remote ala telefon pintar dengan panel pelbagai-operasi, perehat tangan dengan VIP Large Type, sistem walk-in larasan kuasa, meja kecil dengan cermin vanity dan ottoman. Untuk barisan ketiga pula, tempat duduknya boleh dipisahkan dengan nisbah 50:50 bagi menambahkan ruang penyimpanan barangan di belakang.

Alphard 2.4T Executive Lounge juga ditampilkan dengan paparan head-up (HUD) baharu TFT warna penuh bersaiz 12.3-inci, Paparan Pelbagai Informasi (MID) skrin sesentuh 14-inci dengan fungsi paparan audio, dan ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Ia juga diberikan roda stereng tilt & telescopic balutan kulit dengan kemasan kayuan yang disertakan bersama suis elektrostatik.

Teknologi Touch Tracer juga ditampilkan bagi memudahkan pemandu melihat informasi penting kenderaan menerusi paparan, dengan pergerakan mata yang minimal. Hanya perlu tekan perlahan mana-mana butang kawalan pada roda stereng dan fungsi diagram akan muncul pada paparan digital kluster instrumen.

Buat pertama kalinya, Toyota turut memperkenalkan rocker switch pada pemegang pintu untuk lebih memudahkan operasi mengaktifkan bukaan pintu, hanya tolak ke kiri atau kanan suis terbabit untuk membuka atau menutup pintu. Pintu tailgate juga boleh dibuka secara kawalan remote, selain bukaan secara manual dan suisnya terletak pada sisi lampu belakang, bagi mengelakkan individu yang membuka pintu tersebut berdiri betul-betul di hadapan tailgate dan perlu beralih ke tepi atau berganjak lebih belakang apabila tailgate mula dibuka.

Toyota Alphard 2024 dilancarkan di Malaysia  – 2.4L Turbo 8AT, Executive Lounge; harga dari RM538k

Ciri lain yang turut diberikan termasuklah pedal penukar gear, sistem auto stop & start, mod Eco Drive, skrin paparan 14-inci untuk penumpang belakang, sistem bunyi JBL dengan 15-pembesar suara , pengecas tanpa wayar untuk telefon pintar, sistem smart entry & start, lampu pencahayaan bumbung 64-warna dan Digital Inner Mirror untuk cermin pandang belakang.

Selain itu, tirai suria larasan kuasa untuk tingkap sisi dan bumbung panoramik, Panoramic View Mirror (PVM), perakam video digital depan dan belakang, pintu gelangsar larasan kuasa dengan fungsi ‘senyap’, kawalan suhu automatik untuk depan dan belakang dengan fungsi NanoeTM X serta tujuh unit USB Type-C (dua di hadapan, satu pada bahagian konsol, dua untuk barisan kedua dan dua untuk barisan ketiga).

Untuk aspek keselamatan, seperti model sebelum ini, Alphard 2.4T Executive Lounge juga didatangkan bersama Toyota Safety Sense (TSS) kini dengan versi ketiga dengan kelengkapan sistem Bantuan Pemandu Termaju yang merangkumi sistem Pra-pelanggaran (PCS), Kepekaan Ketibaan Lorong (LDA), Kawalan Kelajuan Radar Dinamik (DRCC) dengan Bantuan Mengesan Lorong (CTA), Bantuan Isyarat Jalan (RSA) dan sistem Lampu Tinggi Adaptif (AHS).

Toyota Alphard 2024 dilancarkan di Malaysia  – 2.4L Turbo 8AT, Executive Lounge; harga dari RM538k

Melengkapkan lagi ciri keselamatan ialah ABS, sokongan brek, penderia parkir hadapan dan belakang, EBD, pemantauan titik buta (BSM) dengan trafik lintasan belakang (RCTA), kawalan bantuan mendaki bukit (HAC), enam unit beg udara, Isofix dan sistem pemantauan tekanan tayar (TPMS).

Untuk warna luarannya, ia ditawarkan dengan empat rona Platinum White Pearl, Precious Metal, Precious Leo-Blond dan Hitam, dengan pilihan warna dalaman Beige atau Hitam.

Dengan harga bermula RM538,000 tanpa insurans, Alphard 2.4T Executive Lounge kini didatangkan dengan waranti pengilang lima-tahun dan tanpa had perbatuan. UMWT juga merupakan pengedar eksklusif dengan pusat jualan dan servis rasmi, menyediakan perkhidmatan yang dipercayai dan jaminan alat ganti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required