Pusat Baik Pulih Kereta myTukar USJ — teknologi dipatenkan periksa 160-poin, terbesar Asia Tenggara

Pusat Baik Pulih Kereta myTukar USJ — teknologi dipatenkan periksa 160-poin, terbesar Asia Tenggara

Yang membezakan myTukar daripada pesaingnya dalam pasaran kenderaan terpakai — bukan hanya di Malaysia tetapi juga di rantau Asia Tenggara — adalah kerena mereka menjalankan pemeriksaan setiap kenderaan yang akan dijual secara terperinci menggunakan pelbagai pendekatan dan teknologi tersendiri yang telah dipatenkan.

Ini dapat dilihat misalnya melalui operasi yang dijalankan di Pusat Baik Pulih Kereta myTukar (myTukar Refurbishment Center). Ketika ini, myTukar mempunyai dua lokasi pusat baik pulih ini: satu di Ulu Tiram, Johor dan satu lagi yang sempat kami kunjungi terletak di USJ, Selangor. Kedua-dua pusat ini adalah yang terbesar di Asia Tenggara. Dan, jika mengambil kira di Indonesia dan Singapura pula, keseluruhannya ada 14 pusat myTukar seperti ini yang sedang beroperasi.

Pusat Baik Pulih Kereta myTukar USJ — teknologi dipatenkan periksa 160-poin, terbesar Asia Tenggara

Pusat Baik Pulih Kereta myTukar di USJ meliputi kawasan seluas 95,832 kaki persegi, juga yang terbesar di Asia Tenggara. Dibuka sejak tahun 2022, pusat ini menggajikan lebih daripada 180 orang pekerja semuanya. Dan, di sinilah kenderaan terpakai yang bakal dijual kepada pelanggan akan dihantar untuk dinilai, diperbaiki apa yang perlu untuk menjadikannya seperti baru sebelum diluluskan dan disahkan keadaannya yang terbaik sebelum diiklankan atau dijual.

Pemeriksaan 160-poin adalah wajib untuk semua kenderaan myTukar. Ini mungkin biasa kita dengar, tetapi ada dua teknologi tambahan yang dijalankan di kemudahan ini untuk memastikan dengan lebih terperinci keadaan kenderaan yang ada. Teknologi yang dimaksudkan ialah computer visioning dan juga acoustic engineering yang dibangunkan sendiri oleh myTukar.

Ia adalah ujian tambahan menggunakan teknologi dan aplikasi khusus untuk menjalankan pemeriksaan — sebagai contoh, melalui ujian bunyi di dalam kabin atau enjin bagi mengenal pasti sebarang hal tidak berada dalam keadaan seperti sepatutnya. Ini membolehkan pemeriksaan yang lebih terperinci dijalankan ke atas setiap kenderaan dengan keupayaan dan kepekaan yang lebih mendalam berbanding deria manusia.

Satu lagi kelebihan penting yang perlu disebutkan ialah adanya seorang pakar cat yang bertindak untuk memastikan campuran warna yang akan digunakan ke atas setiap bahagian kenderaan (jika perlu) adalah sama dengan warna asal, atau warna di bahagian lain kenderaan yang sama supaya warna akhir keseluruhan kenderaan itu kelak adalah sekata. Campuran warna tersebut perlu ditentukan secara manual dan diuji terlebih dahulu, dan orang yang bertanggungjawab untuk memastikan hal ini ialah Jumpei Yamamoto dari Jepun, seorang pakar warna dan cat yang turut mendapat pengiktirafan daripada kerajaan Jepun.

Terdapat 10 ruang persediaan untuk memeriksa kenderaan yang perlu dicat semula, bagi memastikan permukaan badannya rata menggunakan teknik dry sanding. Dan jika ada kesan kemek, itu perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum boleh dilanjutkan kepada aktiviti mengecat. Untuk semburan cat, terdapat lima kebuk khusus untuk ini. Campuran warna yang tepat akan digunakan, dan kereta yang siap dicat akan dibiarkan selama dua hari di dalam oven dengan pancaran lampu UV bagi tujuan pengeringan.

Pusat Baik Pulih Kereta myTukar USJ — teknologi dipatenkan periksa 160-poin, terbesar Asia Tenggara

Selain itu, pemeriksaan tayar juga dilakukan di sini, begitu juga dengan penelitian bahagian dalaman dan kabin kenderaan. Sebagai contoh, jika ada kereta yang perlu ditukar pembalut kerusinya — mungkin kerana sudah rosak atau kulit yang digunakan sudah kering — pembalut asal kerusi berkenaan akan dibuka sepenuhnya, dan digantikan dengan material baru yang setara mengikut bentuk dan potongan asal juga.

Pemeriksaan pendawaian dalam kenderaan juga akan dilakukan bagi mengelakkan sebarang masalah yang tidak diingini selepas kereta sampai ke tangan pembeli nanti. Kereta tersebut kemudiannya akan menjalani sesi pandu uji pula di sekitar premis sebagai langkah akhir untuk memastikan semua perkara adalah seperti yang sepatutnya, sebelum ia dicuci.

Selesai semua ini, barulah sesebuh kenderaan itu disahkan atau diiktiraf lulus (certified) untuk di jual kepada pelanggan. Ia kemudiannya akan dibawa masuk ke ruang fotografi, dengan platform boleh putar, untuk diambil gambar dan periciannya — ini adalah standard untuk semua kenderaan, dan hasilnya adalah apa yang boleh dilihat di dalam laman web jualan kenderaan terpakai myTukar. Semua proses dinyatakan ini dilakukan dengan penuh teliti dan telus untuk memudahkan pelanggan.

Pusat Baik Pulih Kereta myTukar di Malaysia ketika ini mampu menguruskan proses baik pulih untuk 700 unit sebulan. Sebagai purata, ia melibatkan 23 unit kenderaan sehari. Manakala, setiap kenderaan yang diproses untuk baik pulih ini pula memerlukan tempoh selama tujuh hari dari mula hingga akhir. Semua ini adalah bagi memastikan kereta yang sampai ke tangan pelanggan selepas itu adalah sebaik kenderaan baru.

Perniagaan lepas jualan dan khidmat teknikal myTukar juga akan dijenamakan semula sebagai Carro Care dalam masa terdekat ini sebagai sebahagian daripada kerjasama strategik dengan Jardine Cycle % Carriage. Ringkasnya, melalui semua ini, myTukar ingin menjadikan pengalaman jual beli dan pemilikan kenderaan terpakai sama baiknya dengan pembelian kereta baru — baik dari segi layanan, jaminan serta memberikan kelegaan fikiran kepada pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required