Hyundai Tucson 2024 dibuka tempahan di Malaysia – CBU; 3 varian; 2.0 NA/6AT dan 1.6L Turbo 7 DCT

Hyundai Tucson 2024 dibuka tempahan di Malaysia – CBU; 3 varian; 2.0 NA/6AT dan 1.6L Turbo 7 DCT

Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) telah mengumumkan tempahan bagi Tucson generasi ke-empat (NX4) akan dibuka dalam penampilan pertamanya pada hujung minggu ini menerusi acara Premium Auto Car Expo (PACE) anjuran paultan.org.

Tucson terkini akan tiba bagi unit import sepenuhnya (CBU) dari Korea Selatan, dengan penawaran tiga varian untuk pasaran Malaysia. Barisan SUV lima-tempat duduk ini akan bermula dengan 2.0 Lite, diikuti 1.6T Plus dan 1.6T Max. Buat masa ini, harganya belum didedahkan, kena nantikan pelancaran rasminya kelak.

Dibangunkan dengan platform N3, Tucson yang kita akan terima ini merupakan versi jarak roda panjang, yang telah dilancarkan di Amerika Syarikat. Berbanding model terdahulu, model baharu ini lebih besar dan mempunyai dimensi seperti berikut:

  • Panjang : 4,630 mm
  • Lebar : 1,865 mm
  • Tinggi : 1,665 mm
  • Jarak roda : 2,755 mm
  • Ruang but : 582 liter dan boleh cecah hingga 1,903 liter apabila tempat duduk belakang dibaringkan

Hyundai Tucson 2024 dibuka tempahan di Malaysia – CBU; 3 varian; 2.0 NA/6AT dan 1.6L Turbo 7 DCT

Selain sebagai SUV bersaiz besar, rekaan Tucson NX4 ini juga berbeza berbanding model sebelum ini. Dengan bahasa rekaan ‘Sensuous Sportiness’ oleh pengeluarnya, bahagian hadapannya ditampilkan dengan gril parametrik yang disambungkan dengan lampu nyalaan siang LED, manakala lampu utamanya pula mengapit gril yang menonjol. Garisan karakter yang pada sisi SUV juga kelihatan menyerlah. Sementara di bahagian belakang pula, lampunya ditampilkan dengan palang cahaya untuk imej yang lebih menonjol.

Untuk dalamnya pula, bentangan papan pemuka bagai mewujudkan ‘dwi kokpit’. Ia menampilkan skrin sentuh yang lebar diapit dengan corong udara tengah serta panel untuk akses pantas dan kawalan suhu. Beberapa ruang penyimpanan pada konsol tengah, di mana seksyen berkenaan turut menempatkan perehat tangan, pemilih gear, pemegang cawan dan kawalan untuk fungsi kenderaan.

Bagi kelengkapannya, 2.0 Lite didatangkan dengan roda aloi 17-inci (tayar profil 235/65), lampu utama LED MFR (Multi Face Reflector) headlamps, lampu belakang jenis mentol, tempat duduk upholstery balutan fabrik, tempat duduk larasan manual, roda stering balutan kulit, paparan pelbagai-inf0 4.25-inci Supervision, skrin sesentuh infotainmen 8-inci dengan Android dan Apple CarPlay tanpa wayar, enam pembesar suara, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin (dengan remote start), kamera pandangan belakang dan pendingin hawa manual.

Hyundai Tucson 2024 dibuka tempahan di Malaysia – CBU; 3 varian; 2.0 NA/6AT dan 1.6L Turbo 7 DCT

Untuk aspek keselamatan, varian asas diberikan tujuh beg udara, ABS, ESC, bantuan mula mendaki, penderia parkir belakang, Amaran Pelanggaran Titik Buta (BCW), Amaran Keluar Selamat (SEW) dan Kepekaan Penumpang Belakang (ROA). Tiada sistem bantuan pemandu termaju (ADAS) diberikan untuk varian ini, tetapi hanya menerima kawalan kelajuan pasif dan penahan auto untuk brek parkir elektronik.

Bagi varian 1.6T Plus pula, ciri kelengkapannya ditambah dengan aloi 19-inci (tayar profil 235/55), tempat duduk upholstery balutan kulit, tempat duduk pemandu larasan kuasa lapan-cara, pedal penukar gear dan sistem pemantauan tekanan tayar.

Manakala untuk varian tertinggi pula, 1.6T Max menerima lebih banyak ciri kelengkapan ya ng menarik termasuk penderia parkir hadapan, lampu belakang kombinasi LED, rel bumbung aluminium, tempat duduk hadapan larasan kuasa lapan-cara dengan fungsi pengudaraan dan pemanasan, kluster instrumen digital 10.35-inci, kawalan suhu dwi-zon dengan corong belakang, tailgate bukaan kuasa, cermin pandang-belakang elektrokromic, bilah pengelap cermin dengan penderia hujan dan pad pengecasan tanpa wayar.

Varian tertinggi ini juga diberikan ROA dengan penderia pergerakan dan merupakan satu-satunya ciri yang didatangkan dengan ADAS. Ia juga diberikan Kawalan Kelajuan Pintar (SCC) dengan fungsi stop & go, Bantuan Mengelak Pelanggaran Hadapan (FCA) dengan sokongan persimpangan, Bantuan Kekal Lorong (LKA), Bantuan Ikut Lorong (LFA), Amaran Kepekaan Pemandu (DAW), Kepekaan Ketibaan Kenderaan Hadapan (LVDA), Bantuan Lampu Tinggi (HBA) dan Bantuan Mengelak Pelanggaran Titik Buta (BCA).

Kesemua varian juga diberikan pemilih mod pemanduan dengan empat pilihan iaitu Eco, Normal, Sport dan Smart. Malah kesemua varian juga menggunakan enjin dari Smartstream . Butirannya adalah seperti berikut:

2.0 Lite – Smartstream G2.0 MPI

  • Enjin: 2.0 liter naturally-aspirated empat-silinder sebaris petrol
  • Kuasa enjin: 156 PS pada 6,200 rpm dan 192 Nm pada 4,500 rpm
  • Transmisi: Automatik, enam kelajuan; FWD
  • 0-100 km/j: 11.4 saat
  • Kelajuan maksimum: 181 km/j

1.6T Plus and 1.6T Max – Smartstream G1.6 T-GDI

  • Enjin: 1.6 liter pengecas turbo empat-silinder sebaris petrol
  • Kuasa enjin: 180 PS pada 5,500 rpm dan 265 Nm dari 1,500 hingga 4,500 rpm
  • Transmisi: Dwi-Klac tujuh-kelajuan; FWD
  • 0-100 km/j: 8.8 saat
  • Kelajuan maksimum: 201 km/j
  • Akhir sekali, berkenaan warna. HSDM menawarkan Tucson dengan lima pilihan warna iaitu Amazon Gray Metallic, Phantom Black Pearl, Creamy White Pearl, Crimson Red Pearl dan Silky Bronze Metallic. Walau bagaimana pun, dua pilihan warna terakhir itu tidak diberikan untuk varian 2.0 Liter tetapi boleh ditempah untuk kedua-dua varian turbo.

    Jika anda berminat untuk melihat sendiri SUV ini di hadapan mata, jom berkunjung ke PACE 2023 yang berlangsung pada 4-5 Nov ini di Setia City Convention Centre (SCCC).

    Hyundai Tucson 2024 dibuka tempahan di Malaysia – CBU; 3 varian; 2.0 NA/6AT dan 1.6L Turbo 7 DCT

    Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

    Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

    10% discount when you renew your car insurance

    Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

    Car Insurance

    Izwaashura Sadali

    Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

     
     

    Add a comment

    required

    required