Malaysia-Thailand setuju bina jajaran jalan baharu hubungkan ICQS Bukit Kayu Hitam ke ICQS Sadao

Malaysia-Thailand setuju bina jajaran jalan baharu hubungkan ICQS Bukit Kayu Hitam ke  ICQS Sadao

Kerajaan Malaysia dan Thailand telah bersetuju secara dasarnya untuk membina jajaran jalan baharu yang menghubungkan Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) Bukit Kayu Hitam dan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Sadao. Ia adalah hasil pembincangan antara Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin semalam. Anwar turut melawat ICQS Sadao semalam atas jemputan rasmi Thavisin.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, projek pembinaan jalan baharu tersebut akan direalisasikan dalam jangka masa terdekat. Tambahnya, jaringan jalan penghubung itu terdiri daripada satu jalan utama enam lorong dua hala (K3-3) sepanjang 900 meter dengan piawaian U5 dan Jalan Khidmat sepanjang 300 meter.

“Projek jalan ini juga melibatkan pengambilan tanah, perobohan dan pembinaan baharu Blok Asrama Kem Regimen Sempadan (5RS) serta beberapa struktur keselamatan lain seperti Pos Kawalan Akhir dan Pagar Keselamatan yang terkesan daripada jajaran jalan ini.

“Kementerian Kerja Raya yakin dengan terbinanya jajaran baharu ini, keselesaan dan keselamatan pengguna dapat ditingkatkan selaras dengan aspirasi Kempen MyJalan. Pada masa yang sama, jalan baharu ini dijangka akan meningkatkan kegiatan ekonomi kedua-dua negara,” kata Alexander menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required