BMW M’sia catat jualan 15,012 unit bagi 2023, naik 3.8% – masih jenama premium No.1 di negara ini

BMW M’sia catat jualan 15,012 unit bagi 2023, naik 3.8% – masih jenama premium No.1 di negara ini

BMW Group Malaysia telah mencatatkan kejayaan yang besar bagi tahun 2023 dengan merekodkan jualan 15,012 unit kenderaan BMW, MINI dan BMW Motorrad, iaitu naik sebanyak 3.8% berbanding tahun 2022. Sekaligus memperkukuhkan kedudukan syarikat ini sebagai pengeluar kenderaan premium nombor satu di Malaysia untuk tahun ke-empat berturut-turut. Kejayaan ini turut diraikan dengan ulang tahun ke-20 BMW Group Malaysia bertapak di negara ini.

Untuk rekod jualan tahun lalu, jenama BMW telah berjaya menyerahkan sekitar 11,699 unit kenderaan mewah bertaraf premium kepada para pelanggannya, namun jumlah tersebut turun 1.3% berbanding tahun 2022. Manakala bagi MINI pula, ia merekodkan peningkatan sebanyak 41.9% dengan 1,750 kenderaan yang berjaya diserahkan. BMW Motorrad pula menyaksikan kenaikan sebanyak 13.4% dengan 1,563 unit motosikal yang diserahkan. Berbanding prestasi yang dicatatkan pada tahun 2022 dengan penghantaran sebanyak 14,466 unit.

Syarikat ini juga terus memperkukuhkan kedudukan sebagai pembekal kenderan elektrik (EV) nombor satu di pasaran tempatan apabila berjaya menyerahkan sejumlah 3,600 unit EV, dengan model i7 terjual sekitar 600 unit, manakala 1,100 unit pula adalah model iX dengan xDrive40 menjadi varian yang paling popular.

Sementara itu, barisan M termasuk M4, M3 dan M2 menyaksikan lebih 500 unit penghantaran tahun lalu.Model SUV dari barisan X pula menyumbang lebih 4,000 unit, diikuti dengan model 3 Series sekitar 2,600 unit dan 5 Series pula melebihi 800 unit.

Pierre Jalady selaku Naib Presiden, Ketua MINI Rantau Asia, Eropah Timur, Timur Tengah, Afrika di BMW Group berkata, “Tiada cara yang lebih baik untuk BMW Group meniti ulang tahunnya yang ke-20 di Malaysia, yakni menerusi kejayaan yang begitu cemerlang disumbang oleh barisan kenderaan kita dalam pasaran automotif premium tempatan.

“Kita dapat menyaksikan model-model kenderaan BMW i mencatatkan pertumbuhan yang amat memberangsangkan, khususnya melalui perungkaian BMW iX1, BMW iX, BMW i7, MINI Electric dan jentera elektrik yang sulung dalam arena Mobiliti Urban, BMW CE 04.”

Selain jualan tempatan, BMW Group Malaysia turut memperkukuhkan sektor eksport, dengan tahun lalu menyaksikan sejumlah 2,800 unit kenderaan telah dieskport ke pasaran luar termasuk Filipina dan Thailand, menjadikan syarikat ini sebagai pengeksport kenderaan premium teratas di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required