Peugeot e-2008 EV muncul dalam teaser untuk M’sia

Peugeot e-2008 EV muncul dalam teaser untuk M’sia

Pada bulan November tahun lalu, Stellantis mengumumkan mereka akan mengambil alih bahagian jualan dan pengedaran kenderaan Peugeot dari Bermaz, sambil menyatakan penubuhan syarikat jualan nasional baru di Malaysia untuk mengendalikan jenama tersebut (serta beberapa jenama lain di bawahnya) bermula suku pertama tahun ini.

Sebahagian daripada langkah yang terlibat adalah pengenalan lebih banyak model Peugeot yang dipasang dalam negara (CKD), dengan antara yang telah diberitahu adalah seperti 408 PHEV, e-2008 dan Landtrek. Salah satu daripadanya semakin hampir dengan pelancaran apabila Peugeot Malaysia mula menyiarkan teaser di laman media sosial, iaitu Peugeot e-2008.

Ketibaan SUV elektrik yang mula diperkenalkan kepada dunia pada tahun 2019 ini bukan sesuatu yang mengejutkan kerana sejak tahun 2021 ia telah diberitahu dan pra tonton juga sudah dibuat oleh Bermaz pada bulan Mei tahun lepas. Sekarang kita cuma perlu menunggu tarikh sebenar ia akan dilancarkan.

Peugeot e-2008 ini nampak seperti sama sahaja dengan 2008 biasa, tetapi ia digerakkan oleh motor elektrik berkuasa 134 hp (136 PS atau 100 kW) dan tork 260 Nm yang terletak di hadapan. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 10 saat, manakala laju maksimum adalah 150 km/j.

Motor elektrik ini mendapat kuasa daripada bateri lithium ion berkapasiti 50 kWh, yang boleh memberikan jarak gerak sehingga 320 km (WLTP). Ia boleh dicas menggunakan sumber DC dengan sambungan CCS2 pada kadar sehingga 100 kW, dan bateri boleh naik 10-80% dalam masa cuma 30 minit. Apabila menggunakan AC dengan sambungan Type 2 (sehingga 11 kW), 4.5 jam diperlukan untuk memenuhkan baterinya.

Model yang dipertonton tahun lepas adalah daripada varian GT, yang mendapat antaranya rim 18 inci serta kemasan berwarna sama seperti badan pada gril. Walaubagaimanapun kita masih belum mengetahui sama ada model yang akan dilancarkan nanti adalah daripada varian dan spesifikasi yang sama ataupun tidak. Bersama kita nantikan maklumat selanjutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required