Sultan Ibrahim Iskandar berangkat keluar dari Istana Bukit Serene dengan menaiki Rolls-Royce Phantom VI

Sultan Ibrahim Iskandar berangkat keluar dari Istana Bukit Serene dengan menaiki Rolls-Royce Phantom VI

Hari ini merupakan satu lagi hari penuh bersejarah buat Malaysia di mana kita mendapat Yang DiPertuan Agong yang baharu. Kini giliran Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar, dilantik sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-17. Upacara Istiadat Melafaz dan Menandatangani Surat Sumpah Jawatan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-17 dilangsungkan di Istana Negara pagi ini.

Seawal jam 8 pagi, kelihatan Sultan Ibrahim berangkat keluar dari pintu utama Istana Bukit Serene, Johor Bahru, bersama konvoi Diraja ke Hangar DiRaja Lapangan Terbang Antarabangsa Senai (LTAS), sebelum menaiki pesawat khas ke Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang, Selangor.

Hasil rakaman lensa Bernama yang disiarkan menerusi laman media X, menariknya, Sultan Ibrahim memilih untuk menaiki limosin klasik Rolls-Royce Phantom VI berwarna biru gelap sebelum menaiki pesawat khas tersebut. Umum mengetahui, Sultan Ibrahim memang pencinta kenderaan termasuklah memiliki Mack truck.

Merupakan model terdahulu bagi Rolls-Royce Phantom masa kini, Phantom VI dikeluarkan dari tahun 1968 hingga 1990, dan hanya sebanyak 374 unit sahaja yang dihasilkan sepanjang tempoh itu. Kemasan kerja bagi limosin klasik ini direka oleh Mulliner Park Ward, dan Phantom VI merupakan model terakhir Rolls-Royce yang menggunakan casis yang berasingan. Limosin klasik ini juga dipadankan dengan enjin 6.2 liter twin-carb V8, digandingan bersama kotak gear automatik empat-kelajuan.

Sultan Ibrahim Iskandar berangkat keluar dari Istana Bukit Serene dengan menaiki Rolls-Royce Phantom VI

Pada tahun 1979, Phantom VI telah diberikan enjin yang lebih besar berkuasa 6,750 cc dan transmisi automatik tiga-kelajuan dengan torque converter, serta unit pendingin hawa hadapan dan belakang.

Phanton VI sebenarnya banyak digunakan oleh orang kenamaan termasuk kerabat diRaja. Menurut Wikipedia, mendiang Ratu Elizaberh II juga mempunyai dua uni jentera ini, manakala Sultan Brunei, yang juga merupakan pencinta kenderaan turut memilikinya. Bagi keluarga kerabat Johor pula, memiliki dua unit Phanton VI, yang boleh disaksikan menerusi video ini di mana terdapat sebuat lagi Phanton VI menelusuri laluan yang sama di belakang kenderaan yang dinaiki oleh Sultan Ibrahim. Diikuti dengan kereta pengiring yang lain termasuk SUV QMC dan Audi A8.

Sultan Ibrahim bersama rombongan telah pun selamat tiba di Pangkalan TUDM Subang sekitar jam 9.45 pagi, dan penulis yang berada kurang lima kilometer dari TUDM turut terdengar beberapa pesawat pejuang TUDM yang membuat penerbangan khas sejurus ketibaan YDPA baharu kita di sini. Sultan Ibrahim menggantikan Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Mustafa Billah Shah yang menamatkan penggal pemerintahan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16 semalam. Daulat Tuanku!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required