Proton R3 mungkin kembali berlumba dalam Sepang 1000KM dengan S70 sedikit masa lagi – Roslan

Proton R3 mungkin kembali berlumba dalam Sepang 1000KM dengan S70 sedikit masa lagi – Roslan

Perlumbaan ketahanan Sepang 1000KM (S1K) sememangnya sudah menjadi lapangan Proton bagi menunjukkan kemampuan divisi talaan dan perlumbaan rasminya iaitu Proton R3 untuk menunjukkan kehebatan mereka. Sejak perlumbaan itu diadakan bermula pada tahun 2009, Proton R3 telah pun berjaya merangkul sebanyak lima gelaran juara.

Namun selepas kejuaraan terakhir dirangkul pada 2019 dengan Proton Iriz, pasukan Proton R3 dilihat senyap terus bukan sahaja dari S1K, malah tidak lagi berlumba dalam mana-mana perlumbaan. Apa sudah jadi?

Menurut timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah dalam laporan The Sun, pasukan tersebut tidak lagi berlumba kerana ia tidak ada lagi model yang sesuai untuk dijadikan kereta lumba. Sejak akhir-akhir ini Proton dilihat hanya menumpukan perhatian pada model-model SUV siri X. Namun Roslan menyatakan, dengan adanya sedan segmen-C Proton S70 yang baru sahaja dilancarkan pada hujung tahun lalu, R3 mungkin akan berlumba kembali menggunakan model tersebut!

“Kami telah mengundur diri dari perlumbaan S1K sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana kami tidak mempunyai kereta yang boleh kami gunakan untuk berlumba. Dan kami tidak mahu berlumba hanya sekadar berlumba, tetapi dengan S70, ia mungkin dapat mengubah perkara ini,” kata Roslan.

Proton R3 mungkin kembali berlumba dalam Sepang 1000KM dengan S70 sedikit masa lagi – Roslan

Malah menurutnya lagi, S70 bukan hanya dirancang untuk membawa kembali pasukan R3 untuk berlumba di litar, malah ia juga dirancang untuk dihasilkan dalam versi produksi talaan prestasi R3 untuk dijual di bilik pameran.

“Kami sedang berusaha untuk menghasilkan model S70 R3 dan kami turut mahu menggunakan model ini untuk kembali ke S1K. Walau bagaimanapun ini akan mengambil sedikit masa kerana kami perlu bekerjasama dengan banyak pemegang taruh bagi memastikan ia mempunyai nilai daya maju,” jelas Roslan.

Beliau turut mengesahkan bahawa model produksi jalan raya S70 R3 berkenaan kelak bukan hanya akan menampilkan tingkat taraf dari segi kosmetik semata-mata seperti Saga R3, Iriz R3 dan X50 R3 sebelum ini, tetapi dijangka turut bakal menampilkan kuasa dan juga prestasi lebih baik dari versi S70 sedia ada, seperti model-model prestasi sebenar seperti Satria R3 dan Satria Neo R3 Lotus Racing yang dihasilkan ketika zaman keemasan pasukan tersebut. Perincian berkenaan model tersebut boleh anda baca pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required