Proton X50 R3 – harga diumum RM125,300, rim 18-inci ringan, kit aero R3, warna Satin Black, hanya 200-unit

Proton X50 R3 – harga diumum RM125,300, rim 18-inci ringan, kit aero R3, warna Satin Black, hanya 200-unit

Proton hari ini secara rasmi mengumumkan harga untuk model edisi terhad X50 R3 yang dihasilkan sempena ulangtahun ke-20 sayap perlumbaan dan talaan rasminya itu. Model ini dihasilkan hanya 200-unit diasaskan dari varian tertinggi X50 1.5 T-GDi Flagship.

Bagi menghasilkan model edisi terhad ini, ia menerima pakej pengayaan dari R3 yang bernilai RM12,000. Jadi harga atas jalan tanpa insuran rasmi untuk Proton X50 R3 ini adalah RM125,300, berbanding X50 Flagship biasa yang dijual pada harga RM113,300.

Model istimewa ini sudahpun didedahkan buat pertama kali pada Mei lalu, ketika itu ia masih dalam bentuk konsep. Manakala versi yang didedahkan hari ini di Pusat Kecemerlangan Proton (CoE) sempena Karnival X50 adalah versi sebenar yang akan diterima oleh pelanggan.

Proton X50 R3 – harga diumum RM125,300, rim 18-inci ringan, kit aero R3, warna Satin Black, hanya 200-unit

Semua unit X50 R3 ini keluar dari kilang dengan warna badan asal Jet Grey, dan kemudian ia dibalut sepenuhnya dengan pelekat badan berwarna Satin Black, serta diberikan kit-kit aerodinamik istimewa. Logo R3 dilekat pada gril, manakala di bawah bampar hadapan, spoiler dagu asal X50 menerima satu lapisan sayap khas – ia direka dengan konsep asli R3 seperti pada Satria Neo R3 sebelum ini, bersama tiga bilah ‘taring’ di tengah.

Bahagian bawah sisi turut diberikan skirt yang juga direka seakan sayap bagi disesuaikan dengan spoiler hadapan. Bampar belakang masih nampak sama, namun bahagian atas dan juga kemasan diffuser di bawah diasingkan dengan kemasan jalur yang lebih menyerlah.

Manakala di pintu hatch belakang, ia menerima emblem ‘R3 Limited Editon’ dan spoiler asal X50 yang bersaiz kecil diganti dengan unit sayap berkembar yang lebih besar serta diberikan kemasan gentian karbon – spoiler ini kelihatan seiras dengan spoiler ‘S’ untuk Geely Binyue pasaran China.

Wajib untuk model-model R3 adalah serlahan-serlahan kuning pada badan, iaitu warna rasmi perlumbaan untuk jentera lumba dari Malaysia. Serlahan kuning berkenaan diberikan pada spoiler depan, skirt sisi, jalur kemasan bampar belakang, kemasan busur panah pada gril (biasanya merah pada X50 standard), jalur pada penutup cermin sisi dan juga jalur pelekat pada bonet hadapan.

Penampilan model istimewa ini dilengkapkan dengan rim aloi yang dihasilkan secara flow formed 18-inci lima jejari berkembar yang sekitar 2 kg lebih ringan dari rim asal X50. Rim berkenaan menerima kemasan hitam berkilat serta diukir dengan logo R3 pada bahagian bibir dan di penutup tengah.

Ada beberapa perubahan bahagian luar untuk versi sebenar ini berbanding versi konsep sebelum ini antaranya ia tidak direndahkan dengan spring sport, dan rim pada versi konsep sebelum ini hanya diberikan pelekat ‘Race Rally Research’ pada bibir rim.

Manakala pada sebelah dalam emblem R3 Limited Edition, set karpet kaki R3 dan juga sulaman logo R3 pada perehat kepala tempat duduk hadapan masih dikekalkan dari versi konsep kepada model produksi sebenar ini. Namun set pedal aloi yang dilihat sebelum ini tidak diberikan.

Pakej aksesori R3 ini turut disertakan dengan filem penapis haba untuk cermin tingkap dan bumbung panaromik. Lain-lain perincian dari varian Flagship masih dikekalkan pada X50 R3 ini, termasuk enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api terus meghasilkan 177 PS dan tork maksima 255 Nm, digandingkan dengan kotak gear klac automatik berkembar tujuh-kelajuan 7DCT.

Kami difahamkan sekitar 180 unit Proton X50 R3 ini telah ditempah dengan bayaran deposit ketika berlangsungnya Malaysia Autoshow 2023 Mac lalu, dan kini ada baki sekitar 20 unit lagi untuk direbut. Penghantaran pertama untuk pelanggan terawal yang menempah model ini akan bermula bulan hadapan.

GALERI: Proton X50 R3 Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required