Ops Selamat 21 catat 1,203 kemalangan, 14 kematian

Ops Selamat 21 catat 1,203 kemalangan, 14 kematian

Ops Selamat 21 yang dimulakan minggu lalu sempena cuti Tahun Baru Cina setakat semalam telah mencatatkan 1,203 kemalangan dan 14 kematian. Ini menurut sumber Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) PDRM.

Statistik sepanjang tempoh itu juga menunjukkan sebanyak 1,480 kenderaan telah terlibat dalam kemalangan yang direkodkan. Ops Selamat 21 bermula pada Khamis minggu lalu dan berakhir hari ini.

Jalan Persekutuan mencatatkan peratusan kemalangan maut tertinggi dengan 36%, atau lima kes, sementara jalan negeri dengan 29% atau empat kes. Lebuhraya pula menyumbang sebanyak 14% atau dia kes kemalangan maut, sementara jalan bandar dengan tujuh peratus atau satu kes — jalan-jalan lain pula menyaksikan 14% atau dua kes lagi.

JSPT juga dibantu oleh penggunaan Unit Dron bagi pemantauan udara di tiga zon, iaitu di Utara, Selatan dan Timur. Pihak polis juga bekerjasama dengan rakan strategik seperti PLUS Malaysia, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), Jabatan Bombo dan Penyelamat, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Persatuan Bulan Sabit Merah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required