12,437 individu dikenakan tindakan di bawah sistem Kejara antara tahun 2017 hingga 2023 – JPJ

12,437 individu dikenakan tindakan di bawah sistem Kejara antara tahun 2017 hingga 2023 – JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) mengesahkan seramai 12,437 individu dikenakan tindakan selepas mengumpul mata demerit di bawah sistem Kesalahan Jalan Raya (Kejara) sejak tahun 2017 hingga 2023. x

Menerusi siaran podcast Apa Saja Harian Metro, Pengarah Penguatkuasa JPJ, Datuk Lokman Jaman berkata, Kejara diperkenalkan sejak 1984 yang mana 20 perbuatan digariskan sebagai kesalahan bersifat ‘sikap’. Ia susulan kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Malaysia (MIROS) yang mendapati 80% kemalangan maut berpunca daripada sikap pengguna jalan raya sendiri.

“Tak dapat dinafikan faktor lain seperti keadaan jalan raya, selekoh gelap dan sebagainya menyumbang kadar yang kecil tetapi faktor sikap itu sehingga 80 peratus, perkara itu boleh dielakkan. Kejara ini diwujudkan untuk mengawal tingkah laku. Dia mungkin kompeten, sudah terima latihan tetapi bagaimana nak mengawal perangai manusia di atas jalan raya?” katanya.

Tambahnya, individu yang didapati melakukan mana-mana antara 20 kesalahan disenaraikan di bawah Kejara akan diberikan mata demerit dalam jumlah berbeza mengikut kesalahan.

12,437 individu dikenakan tindakan di bawah sistem Kejara antara tahun 2017 hingga 2023 – JPJ

“Mana-mana individu pemegang lesen komersil, barangan (GDL) atau vokasional (PSV) turut digantung walaupun mereka melakukan kesalahan menggunakan Lesen Memandu Kompeten (CDL) (kereta/motosikal). Individu yang mengumpul 20 mata demerit dalam tempoh lima tahun akan dikenakan tindakan mengikut lima peringkat iaitu amaran buat kali pertama dan pergantungan bagi tempoh berbeza mengikut peringkat sebelum lesen dibatalkan.

“Bagi individu yang mengumpul 20 mata demerit kali pertama akan diberikan notis amaran namun ia hanya untuk pemegang CDL bagi Lesen Percubaan (PDL) iaitu 20 mata dalam tempoh setahun, lesen mereka akan dibatalkan terus. Manakala pemegang lesen PDL yang mengumpul 20 mata demerit dalam tempoh setahun perlu menjalani semula proses latihan memandu daripada awal, perlu jawab ujian semula dan sebagainya,” jelasnya.

Katanya lagi, mata demerit itu dikira dalam tempoh lima tahun buat lesen CDL/PSV/GDL yang mana 20 mata pertama akan diberikan amaran, 20 mata kedua akan diberi notis gantung pertama, dan seterusnya notis gantung kedua dan ketiga sebelum lesen dibatalkan.

Selain itu, JPJ juga akan memberi empat kali amaran sebelum membatalkan lesen kerana lebih mengutamakan advokasi dan tidak mahu sewenang-wenangnya menghukum individu terbabit dengan pembatalan lesen.

“Individu yang memungut mata demerit akan diberikan pengurangan sehingga 50% jika mereka tidak melakukan sebarang kesalahan di bawah Kejara bagi tempoh satu tahun berikutnya.

12,437 individu dikenakan tindakan di bawah sistem Kejara antara tahun 2017 hingga 2023 – JPJ

“Beberapa kesalahan disenaraikan jika dilakukan akan mengumpul jumlah tertinggi iaitu 10 mata demerit adalah memandu tidak cermat dan tidak bertimbang rasa, memandu di bawah pengaruh dadah atau alkohol, muatan bahaya, muatan menjulur, muatan terjatuh serta memandu secara berbahaya,” jelasnya.

Antara kesalahan yang dikesan sering dilakukan berdasarkan statistik sejak 2017 sehingga tahun 2023 mendapati memandu lebih had laju mencatat jumlah tertinggi 232,723 kes atau 28 peratus.

“Kesalahan kedua tertinggi membabitkan peralatan keselamatan seperti topi keledar dan tali pinggang sebanyak 216,932 kes, lampu isyarat (166,098), guna telefon bimbit (91,257), dan membawa muatan bahaya (68,298).

“Bagi tempoh itu, 10,470 notis amaran dikeluarkan (iaitu) pergantungan lesen kali pertama selama lapan bulan (1,736), pergantungan kedua selama 10 bulan (195), pergantungan ketiga melibatkan 12 bulan (14), dan 21 lesen PDL dibatalkan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required