smart #1 Pro – penghantaran di Malaysia bermula, RM189,000 , 272 PS, 343 Nm, jarak gerak 315 km

smart #1 Pro – penghantaran di Malaysia bermula, RM189,000 , 272 PS, 343 Nm, jarak gerak 315 km

Selepas pelancaran EV smart #1 dibuat pada November tahun lalu, smart Malaysia kini mengumumkan bahawa penghantaran kepada pelanggan bagi varian paling mampu milik untuk model tersebut iaitu smart #1 Pro di Malaysia kini sudahpun bermula.

“Kami teruja untuk memenuhi jangkaan pemandu urban, yang mengutamakan ciri-ciri praktikal seperti ruang dan jarak gerak 315km, yang lebih daripada mencukupi. smart #1 Pro merangkumi pilihan penduduk bandar yang peka terhadap alam sekitar, menawarkan kualiti premium dan reka bentuk kenderaan elektrik yang estetik”, kata Zhang Qiang, Ketua Pegawai Eksekutif smart Malaysia.

“Di smart Malaysia, keperluan pengguna adalah keutamaan dalam proses membuat keputusan. Varian Pro ditawarkan untuk memenuhi pelbagai keperluan pemandu moden, menawarkan nilai yang luar biasa,” tambahnya lagi.

smart #1 Pro ini dijual pada harga atas jalan RM189,000 – ia RM30,000 lebih murah dari varian Premium dan RM60,000 lebih murah dari smart #1 Brabus. Model ini dibekalkan dengan bateri litium logam fosfat (LFP) bagi memberikan jarak gerak sehingga 315 km mengikut standard WLTP.

smart #1 Pro – penghantaran di Malaysia bermula, RM189,000 , 272 PS, 343 Nm, jarak gerak 315 km

Namun ia masih menerima motor elektrik tunggal yang sama seperti varian Premium berkuasa 272 PS (200 kW) dan tork maksima 343 Nm yang memacu hanya roda belakang. Jadi smart #1 Pro ini masih menampilkan prestasi yang sama seperti #1 Premium yang boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa 6.7 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 180 km/j.

Sistem pengecas bagi varian Pro ini juga masih sama dengan varian Premium. Namun dengan kapasiti bateri yang lebih kecil (Premium dan Brabus diberikan bateri NMC 66-kWj), pengecas pantas DC 150 kW mampu memenuhkan cas dari 10-80% dalam masa hanya 22 minit.

Ia juga boleh menerima pengecas AC pada kadar 7.2 kW (berbanding 22kW pada varian lebih tinggi), menyebabkan cas 10-80% dipenuhkan dalam masa enam jam berbanding hanya tiga jam pada varian Premium dan Brabus.

smart #1 Pro ini menerima kelengkapan standard seperti lampu hadapan LED Cybersparks (tanpa teknologi lampu tinggi adaptif matriks), rim aloi Amps 19-inci, bumbung panaromik, pintu tailgate belakang bantuan kuasa (tanpa fungsi bukaan kaki), upholsteri leatherette, tempat duduk hadapan larasan kuasa, pendingin hawa dua zon bersama penapis N95 dan liang kabin belakang), roda stereng polyurethane, lampu suasana asas 64-warna, lima pembesar suara, pad pengecas tanpa wayar dan paparan instrumen digital dengan skrin 9.2-inci.

Sistem infotainmen pada varian Pro ini juga masih sama seperti pada varian Premium dan Brabus, di mana ia dilengkapi dengan skrin sesentuh 12.8-inci serta menyokong sambungan kepada Android Auto dan Apple CarPlay tanpa wayar.

Begitu juga dengan sistem keselamatan, varian Pro ini turut menerima sistem bantuan pemanduan yang sama seperti dua varian lebih tinggi. Ia merangkumi sistem cruise control adaptif dengan bantuan lebuhraya dan kesesakan trafik, bantuan kekal lorong, amaran keluar lorong, pengelak keluar lorong, bantuan tukar lorong, bantuan pergerakan mengelak serta amaran lintasan trafik hadapan dan belakang.

Ia juga menerima fungsi lain seperti amaran buka pintu, pemantau titik buta, pengenal tanda trafik, lampu tinggi automatik, bantuan parkir, brek kecemasan automatik (hadapan dan belakang dengan sokongan pengelak pelanggaran) serta dilengkapi dengan kamera 360-darjah.

Bagi pasaran Malaysia, smart #1 Pro ini ditawarkan dalam warna badan Future Green, Quantum Blue, Digital White, Cyber Silver dan Laser Red. Manakala untuk kabin, ia hanya tampil dengan satu tema warna iaitu After Dark.

Dengan setiap pembelian, semua varian smart #1 disertakan dengan waranti selama lapan-tahun atau 200,000 km bagi bateri bervoltan tinggi, waranti lapan-tahun atau 150,000 km untuk komponen-komponen bervoltan tinggi, waranti kenderaan selama empat-tahun tanpa had perbatuan, waranti alat ganti selama dua-tahun tanpa had perbatuan serta bantuan tepi jalan 24/7.

smart Malaysia juga menawarkan pengecas rumah smartCharge yang bernilai RM3,200 secara percuma yang turut didatangkan dengan waranti selama dua-tahun, serta pakej aksesori percuma bernilai RM2,000 dan penyambung untuk fungsi vehicle-to-load (V2L) bernilai RM800 dengan waranti selama dua-tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required