Isuzu D-Max BEV Concept ditunjuk – bateri 66.9 kWh, tork 325 Nm, CKD Thailand, masuk pasaran tahun 2025

Isuzu D-Max BEV Concept ditunjuk – bateri 66.9 kWh, tork 325 Nm, CKD Thailand, masuk pasaran tahun 2025

Isuzu telah menunjukkan model konsep elektrik bateri pertama mereka, yang nanti akan dipertontonkan kepada umum semasa Bangkok International Motor Show hujung bulan ini. Ia adalah sebuah trak pikap yang dipanggil sebagai D-Max BEV dan dikatakan “dibangunkan untuk memenuhi keperluan komersial dan penumpang yang luas sambil mengekalkan prestasi gagah sebuah trak pikap.”

Versi produksi bagi model ini akan dilancarkan di beberapa negara Eropah terpilih seperti Norway pada tahun 2025. Selepas itu, ia akan memasuki pula pasaran United Kingdom, Australia, Thailand dan negara lain bergantung kepada keperluan serta kematangan infrastruktur mengecas kenderaan elektrik (EV) negara tersebut.

Berkenaan rekaan, trak pikap ini mendapat beberapa tanda rekaan unik untuk membezakannya dengan model diesel seperti gril hadapan yang tertutup terus serta bahagian bawah bampar yang diubah dengan lebih banyak bahagian yang berwarna hitam. Turut boleh dilihat adalah kemasan biru di bahagian gril serta lampu hadapan.

Untuk penggerak, D-Max BEV ini menggunakan pek bateri serta sistem pengurusan EV daripada Elf dan dipasang pada bahagian tengah casis ladder frame. Pek bateri ini mempunyai kapasiti tenaga 66.9 kWh dan menggerakkan dua motor elektrik – satu di setiap gandar – dengan yang di hadapan berkemampuan 54 PS (54 hp atau 40 kW) dan tork 108 Nm.

Motor di belakang pula lebih berkuasa, mampu mengeluarkan 122 PS (121 hp atau 90 kW) dan 217 Nm, dan apabila digabungkan, secara keseluruhannya mampu menghasilkan 177 PS (174 hp atau 130 kW) dan 325 Nm. Menurut Isuzu, D-Max BEV ini menyediakan pacuan empat roda sepanjang masa, mampu mencapai laju maksimum lebih 130 km/j, boleh menarik beban sehingga 3.5 tan dan membawa barang sehingga 1,000 kg.

Meskipun tidak dinyatakan secara jelas dalam siaran akhbar, laman Headlightmag mengatakan bahawa D-Max BEV ini akan dikeluarkan di Thailand untuk pasaran eksport pada tahun hadapan. Perincian lain seperti waktu mengecas, kemampuan mengecas dan harga masih belum diketahui.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required