Pengapungan harga petrol RON95, diesel mampu jimatkan subsidi bahan api kerajaan sebanyak RM29b

Pengapungan harga petrol RON95, diesel mampu jimatkan subsidi bahan api kerajaan sebanyak RM29b

Pengapungan mengikut harga pasaran bagi RON95 dan diesel boleh menjimatkan subsidi bahan api kerajaan sebanyak RM29 bilion, walau pun ini bermakna harganya dijangka meningkat hingga 64% bagi RON95 dan 61% bagi diesel, menurut Hong Leong Investment Bank (HLIB) seperti yang dilaporkan Business Times.

Bahan api bersubsidi iaitu petrol RON 95 dan bahan api diesel Euro 5 B10 dan B20, masing-masing berharga masing-masing pada RM2.05 dan RM2.15 seliter, yang tidak berubah sejak akhir September 2023. Menurut HLIB, pembaharuan subsidi adalah lebih penting sekarang memandangkan ketiadaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) jika sasaran defisit fiskal dalam kajian pertengahan penggal Rancangan Malaysia Ke-12 ingin dicapai, ujar laporan berkenaan.

“Kami membayangkan ini membabitkan bahan api diapungkan ke harga pasaran dan pada masa sama, memberi bantuan tunai kepada mereka yang telah dikenal pasti sebagai kumpulan sasaran dalam Pangkalan Data Utama (PADU). Langkah pengapungan (harga) bahan api akan membantu mengurangkan defisit fiskal tetapi memberi tekanan ke atas inflasi,” kata HLIB.

Subsidi dan bantuan sosial (S&SA) di Malaysia telah meningkat hampir tiga kali ganda daripada RM23 bilion pada 2010 kepada jangkaan RM64 bilion pada 2023 (paling tinggi RM67 bilion pada 2022). Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2022, Putrajaya membelanjakan RM55 bilion untuk subsidi pada tahun itu (meningkat 322% dari tahun ke tahun dan 6.5% lebih tinggi berbanding prapandemik). Bahagian terbesar melibatkan sebanyak 82% adalah untuk produk petroleum terutamanya RON95 dan diesel.

Pengapungan harga petrol RON95, diesel mampu jimatkan subsidi bahan api kerajaan sebanyak RM29b

“Penurunan harga bahan api secara buatan melalui subsidi telah mendorong penggunaan petrol per kapita Malaysia dan pelepasan pengangkutan menjadi yang tertinggi di ASEAN (tidak termasuk Brunei),” tambah HLIB.

Business Times turut melaporkan struktur subsidi bahan api semasa tidak mencapai tahap yang betul kerana T20 menikmati subsidi petrol RON 95, berbanding hanya 24% daripada B40 mengikut garis pendapatan.

Harga siling di bawah harga pasaran sebenar juga membawa kepada masalah penyeludupan (terutamanya berleluasa untuk diesel), menyebabkan kebocoran dana subsidi, katanya.

Pada November tahun lalu, Menteri Ekonomi Rafizi Ramli mengumumkan bahawa mekanisme subsidi bersasar ditetapkan akan diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia pada separuh kedua 2024.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required