MITI kekal sasaran 10,000 pengecas EV pada 2025

MITI kekal sasaran 10,000 pengecas EV pada 2025

Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) ketika ini masih mengekalkan sasaran untuk pemasangan 10,000 pengecas EV yang tersedia di seluruh negara menjelang tahun 2025 seperti yang digariskan pada 2021 di bawah Cetak Biru Mobiliti Rendah Karbon 2021-2030.

Menterinya, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata walaupun sasaran itu agak agresif memandangkan tarikh akhirn 2025-nya akan singkat kini, pemain industri telah meyakinkan beliau yang perkara itu boleh dicapai, lapor Bernama.

Ini ditunjukkan dalam data terkini, yang telah menyaksikan 1,430 pengecas EV telah dipasang di seluruh negara setakat November tahun lalu, menjadikan jumlah keseluruhan semasanya 2,020 pengecas seperti yang ditunjukkan dalam senarai terkini PlanMalaysia — MEVnet.

Bagaimanapun, dengan angka semasa itu menunjukkan progres, dengan hampir 600 pengecas yang sedang dipasang, untuk menghadirkan 8,000 pengecas lagi menjelang tahun 2025 adalah sesuatu yang agak mencabar. Untuk itu, Zafrul memaklumkan, rancangan untuk menilai semula sasaran itu akan diputuskan ketika mesyuarat Jawatankuasa Pemandu EV Nasional (NEVSC) seterusnya, yang akan diadakan dalam masa terdekat.

MITI kekal sasaran 10,000 pengecas EV pada 2025

“Mereka memaklumkan pemasangan sedang giat dijalankan, dan kita akan lihat bagaimana nanti. Ini kerana mesyuarat seterusnya jawatankuasa akan membincangkan sama ada kita perlu mengekalkan atau menurunkan sasaran tersebut. Pemain industri nampak sangat optimistik,” ujarnya ketika pelancaran stesen pengecasan Tesla Supercharger yang ketujuh di Gamuda Cove semalam.

Zafrul juga menekankan, pelbagai insentif dan usaha yang sedang ditawarkan kepada pemain industri EV bagi memastikan sasaran tersebut boleh dicapai. “Berdasarkan polisi semasa, kami ingin mempercepat kelulusan dan bekerjasama dengan kementerian serta agensi lain seperti Kementerian Perumahan dan kerajaan setempat, Jabatan Bomba, Suruhanjaya Tenaga, Tenaga Nasional, pihak berkuasa tempatan dan lain-lain,” ujarnya.

Beliau menambah bahawa mereka yang membangunkan rangkaian prasaran pengecasan ingin lihat jualan EV yang lebih tinggi. “Jika tidak, kita akan ada kemudahan pengecasan, tetapi tiada kereta yang memanfaatkannya. Ia perlu selari,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required