Kerajaan mempertimbangkan beri tunai secara bulanan untuk subsidi bersasar – Rafizi Ramli

Kerajaan mempertimbangkan beri tunai secara bulanan untuk subsidi bersasar – Rafizi Ramli

Walaupun mekanisme untuk subsidi bersasar masih belum diumumkan, kerajaan sekali lagi berkata ia sedang mempertimbangkan untuk menggunakan pemindahan tunai bulanan sebagai cara untuk mengagihkan bantuan kewangan kepada mereka yang layak menerimanya.

Menurut Menteri Ekonomi Rafizi Ramli, kerajaan kini sedang berbincang menggunakan pemindahan tunai bulanan sebagai kaedah pelaksanaan yang dicadangkan. Beliau berkata jika kaedah pemindahan tunai bulanan dilaksanakan, maka ia akan menjadi kali pertama dilakukan, seperti dilaporkan oleh News Strait Times.

“Pendekatan ini tidak pernah ditawarkan kepada rakyat sebelum ini. Sebelum ini, penerima program sebegini yang layak menerima bantuan setiap tiga atau empat bulan sekali. Apa yang difikirkan sekarang adalah melalui model pemindahan tunai bulanan, seperti jumlah tambahan kepada gaji bulanan dan akan ada julat (jumlah),” katanya dalam sesi townhall PADU di Pusat Konvensyen MBSA di Shah Alam Sabtu lalu.

Rafizi berkata demikian bagi menjawab soalan salah seorang hadirin, yang bertanyakan sama ada akan ada tarikh luput untuk bantuan tunai jika ia diberikan melalui e-wallet.

Tahun lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan sedang mempertimbangkan untuk memberikan subsidi kepada rakyat melalui pemindahan tunai. Katanya, ini akan membantu mengelakkan ketirisan dan memastikan subsidi disampaikan dengan cara yang tepat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required