JPJ sita BMW X6 yang dipandu tanpa cukai jalan selama tujuh tahun dalam Op Hari Raya Aidilfitri 2024

JPJ sita BMW X6 yang dipandu tanpa cukai jalan selama tujuh tahun dalam Op Hari Raya Aidilfitri 2024

Dalam satu rondaan sempena Op Hari Raya Aidilfitri (HRA) 2024 yang dibuat semalam, Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Selangor telah menahan sebuah kenderaan mewah jenis BMW X6 yang dipandu tanpa cukai jalan atau Lesen Kenderaan Motor (LKM) yang sah.

Apa yang mengejutkan, kenderaan yang yang ditahan kira-kira 11.30 pagi di Lebuhraya Grand Sepadu hala Bukit Raja itu sebenarnya sudah dipandu tanpa cukai jalan dan insuran yang sah selama tujuh tahun, dan ia masih didaftarkan dengan nama pemilik asal walaupun telah dijual kepada pemilik sedia ada.

“Kenderaan mewah itu dipandu seorang lelaki warga tempatan berusia 59 tahun, alasan diberikan tidak memperbaharui cukai jalan kerana memandu untuk jarak dekat dan membeli kenderaan itu dengan tidak menukar nama,” kata Pengarah JPJ Selangor, Azrin Borhan salam satu kenyataan yang dikeluarkan.

JPJ sita BMW X6 yang dipandu tanpa cukai jalan selama tujuh tahun dalam Op Hari Raya Aidilfitri 2024

Menurut Azrin lagi, kesalahan tidak memiliki insurans perlindungan kenderaan yang sah boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 90 Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987, manakala kenderaan tersebut telah disita di bawah Seksyen 64(1) dan dibawa ke JPJ Shah Alam.

“Jika sabit kesalahan, boleh dikenakan denda tidak melebihi RM1,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga bulan atau kedua-duanya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required