Peugeot 408 2024 – penampilan awam pertama di Malaysia dari 20-21 April; CKD; lancar Mei ini

Peugeot 408 2024 – penampilan awam pertama di Malaysia dari 20-21 April; CKD; lancar Mei ini

Peugeot 408 2024 direncana akan ditampilkan buat pertama kali untuk tontonan khalayak awam di Malaysia pada 20 hingga 21 April ini, sempena dengan rumah terbuka Sinar Raya anjuran Peugeot Malaysia. Acara ini akan berlangsung di beberapa bilik pameran Peugeot terpilih, jadi bagi yang berminat untuk melihat fastback crossover secara lebih dekat, anda boleh mendaftar minat di sini, malah boleh juga membuat pra-tempahan.

Dijadual akan dilancarkan di pasaran Malaysia pada Mei ini 408 ditawarkan dengan tiga varian pemasangan tempatan (CKD), termasuk model asas Allure, spesifikasi pertengahan Premium dan model tertinggi GT. Belum ada harga rasmi diumumkan, namun kami dimaklumkan bahawa pembeli sasaran 408 ini adalah mereka yang mempertimbangkan sama ada membeli Honda Civic atau Accord, jadi harganya mungkin sekitar RM140k hingga RM150k.

Kesemua varian dipadankan dengan enjin PureTech pengecas turbo yang sama, dengan unit 1.6 liter empat-silinder berkuasa 218 PS (215 hp atau 160 kW) pada 5,500 rpm dan tork 300 Nm pada 2,000 rpm. Kuasanya disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi automatik lapan-kelajuan.

Menerusi risalah spesifikasi yang bocor, varian Allure didatangkan dengan ciri standard seperti lampu utama LED dengan lampu tinggi automatik, lampu belakang LED, bilah pengelap cermin automatik dan roda aloi 18-inci dengan kemasan Granite Grey. Manakala untuk dalamnya, pilihan asas ini diberikan tempat duduk upholstery separa kulit, tempat duduk pemandu larasan kuasa, kluster instrumen digital 10-inci, skrin sesentuh infotainmen 10-inci dan sistem bunyi bersama enam-pembesar suara.

Ia juga diberikan enam beg udara, kamera undur, penderia parkir belakain, pengesan isyarat trafik dengan info pengehad kelajuan, bantuan kekal lorong, kawalan kelajuan dan brek parkir sendiri.

Manakala varian Premium diberikan roda aloi 18-inci dalam kemasan Granite Black, tempat duduk upholstery kulit Nappa hitam, tempat duduk pemandu larasan kuasa dengan fungsi memori, bantuan kekal lorong termaju, bantuan tukar lorong, pemantauan titik buta dan aamaran mengundur.

Peugeot 408 2024 – penampilan awam pertama di Malaysia dari 20-21 April; CKD; lancar Mei ini

Senarai bilik pameran Peugeot yang mengambil bahagian untuk majlis Sinar Raya

Bagi model spesifikasi tertinggi GT, senarai kit ditambah dengan roda aloi 20-inci Monolithe Black, lampu utama matrix LED, tempat duduk upholstery kulit Nappa dalam rona Naboo Blue, tempat duduk pemandu larasan kuasa dengan fungsi urut, kluster instrumen ‘3D Quartz Display’ 10-inci, sistem bunyi Focal, kamera 360-darjah, skrin sesentuh infotaimen 10-inci dengan panel sentuh boleh ubah sepenuhnya untuk akses yang lebih pantas bagi sesetengah fungsi.

Model semasa 408 diperkenalkan di peringkat global pada Jn 2022 dan menerima rekabentuk yang lebih radikal dari model terdahulu yang menggunakan bentuk badan sedan, kini diubah menjadi crossover. Dibangunkan dengan platform EMP2 rekaan Stellantis, 408 berukuran 4,687 mm panjang, 1,850 mm lebar, 1,510 mm tinggi dan jarak rodanya 2,787 mm. Ddibandingkan dengan Civic yang berukuran 4,678 mm panjang, 1,802 mm lebar, 1,415 mm tinggi dan jarak roda cecah 2,735 mm.

GALERI: Peugeot 408 2024 dipertontonkan di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required