VinFast VF e34 dikesan di M’sia – 150 PS/242 Nm, jarak gerak 318 km; jenama Vietnam bakal lancar EV di sini?

VinFast VF e34 dikesan di M’sia – 150 PS/242 Nm, jarak gerak 318 km; jenama Vietnam bakal lancar EV di sini?

Tahun lalu, Reuters melaporkan pengeluar kereta Vietnam, VinFast, menyasarkan untuk mengembangkan jenamanya di rantau Asia. Jenama ini telah pun memasuki pasaran Indonesia dan merancang untuk membina fasiliti pemasangannya di sana pada tahun 2026. Ketika penganjuran Bangkok International Motor Show (BIMS) baru-baru ini, VinFast telah pun dilancarkan di Thailand dengan model pertamanya, VF e34 bakal dijual bermula Jun ini.

VF e34 merupakan kenderaan elektrik (EV) pertama yang dibangunkan oleh VinFast, dan didedahkan pada tahun 2021, yang menerima sentuhan rekabentuk crossover segmen-C. Baru-baru ini, Daniel Izham telah memuat naik foto menerusi paultan.org Automotive/Car Discussion Group di Facebook,yang memaparkan model ini tanpa balutan penyamaran dan menggunakan trade plate, yang kebarangkalian Malaysia menjadi sebahagian daripada perancangan VinFast untuk mengembangkan jenamanya ke rantau Asia.

Bagi aspek spesifikasinya, VF e34 (yang dijual di Indonesia) dilengkapi dengan motor elektrik hadapan yang mampu memberikan kuasa hingga 150 PS (148 hp atau 110 kW) dan tork 242 Nm. Ia dijanakan oleh bateri lithium-ion dengan kapasiti kuasa 42 kWh, memberikannya jarak gerak hingga 318 km mengikut standard NEDC. Menerusi pengecas pantas DC (250 kW), baterinya mampu mencapai status pengecasan 10-70% dalam hanya 27 minit, dan turut menyokong pengecas AC pada 7.5 kW.

Crossover VinFast ini berukuran 4,300 mm panjang, 1,793 mm lebar, 1,613 mm tinggi dan jarak rodanya 2,611 mm. Sebagai perbandingan, BYD Atto 3 lebih besar iaitu berukuran 4,455 mm panjang, 1,875 mm lebar, 1,615 mm tinggi dan jarak roda 2,720 mm.

Di negara kelahirannya Vietnam, VF e34 ditawarkan pada harga 830 juta dong (sekitar RM156k) atau 710 juta dong (RM133k). Dengan harga kedua itu disertakan langganan bateri, yang mengurangkan harga dengan mengasingkan kos bateri daripada kenderaan untuk menjadikannya sebagai EV lebih mampu milik untuk pelanggan. Ini juga membantu meredakan kebimbangan pelanggan tentang kemerosotan dan penyelenggaraan bateri, walaupun pemilik perlu membayar jika melebihi jumlah perbatuan yang ditetapkan setiap bulan.

Jika untuk pasarean Malaysia, ia ditetapkan pada harga sekitar RM156k, VF e34 ini mampu memberikan persaingan buat BYD Atto 3, Chery Omoda E5 dan MG ZS EV. Model EV mana yang lebih menyakinkan dan menjadi pilihan anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required