Jalan Kuantan-Segamat ditutup mulai 29 April-6 Mei – sila guna FT3 menerusi Pekan ke Muadzam Shah

Jabatan Kerja Raya (JKR) Pekan, Pahang mengumumkan bahawa Laluan FT 12, Jalan Kuantan-Segamat akan ditutup bagi semua jenis kenderaan di Seksyen 102 (KM 63 Berhampiran Kawasan Burung Unta) untuk memberi laluan kepada kerja-kerja penyelenggaraan Jambatan Panel Keluli Bermodular (Jambatan Bailey) mulai 29 April hingga 6 Mei 2024.

“Pengguna boleh menggunakan laluan alternatif yang dicadangkan dari kedua-dua arah iaitu Kuantan/Gambang ke Muadzam melalui Laluan Persekutuan FT 03 (Kuantan – Endau melalui Bandar Pekan) dan Laluan FT 63 (Leban Condong – Muadzam Shah).

“Semua pengguna adalah dinasihatkan untuk merancang perjalanan dengan lebih awal dan mematuhi arahan yang dikeluarkan dari masa ke semasa,” kata JKR menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Jalan Kuantan-Segamat ditutup mulai 29 April-6 Mei – sila guna FT3 menerusi Pekan ke Muadzam Shah

Musim perayaan Aidilfitri baru-baru ini, Laluan FT 12 ini menjadi ‘kecaman’ pengguna jalan raya yang terpaksa menempuh kesesakan sejauh hampir 27 km disebabkan kerosakan pada Jambatan Bailey, selain dikatakan jalan menjadi mendap dan berlekuk tinggi membuatkan para pemandu terpaksa memperlahankan kenderaan. Ada pengguna laluan berkenaan berkata, mereka terpaksa mengambil masa antara dua hingga ke tiga jam bagi melepasi kawasan berkenaan.

“Jambatan Bailey ini mengalami kerosakan kerana kenderaan yang melebihi had muatan 20 tan menggunakan jambatan ini yang menyebabkan berlakunya mendapan. Oleh itu, saya menasihati pengguna jalan raya supaya mematuhi had muatan yang ditetapkan iaitu tidak lebih 20 tan bagi mengelak kerosakan berulang,” kata Pengarah JKR, Datuk Hafizah Zakaria.

Pada 7 Januari lalu, laluan itu ditutup berikutan mendapan tanah dikesan di kawasan terbabit sehingga menyebabkan jalan berkenaan berlubang dan hampir putus. Selepas selesai pembaikian, pada 27 Januari 2024, jambatan itu kembali dibuka secara dua hala kepada kenderaan dengan had muatan dibenarkan tidak melebihi 20 tan dan had kelajuan 30 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required