Ada warga tempatan ‘baik hati’ belikan warga asing motosikal kerana kasihan dan simpati – JPJ Kedah

Ada warga tempatan ‘baik hati’ belikan warga asing motosikal kerana kasihan dan simpati – JPJ Kedah

Dalam sidang media Ops Khas Hari Raya Aidilfitri (HRA) di Ibu Pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah hari ini, Timbalan Pengarah JPJ negeri itu iaitu Shahrul Azhar Mat Dali menyatakan bahawa pihaknya mendapati sebahagian warga asing yang ditahan menunggang motosikal tanpa lesen adalah kerana mereka memperolehi kenderaan tersebut yang dibelikan oleh warga tempatan.

Menurutnya dalam laporan Sinar Harian, ada penduduk tempatan yang sanggup membeli motosikal untuk warga asing menggunakan nama ataupun dokumen mereka kerana rasa kasihan dan simpati.

“Bagaimanapun, tindakan membantu warga asing membeli motosikal dikhuatiri menyebabkan lebih ramai warga asing menunggang motosikal tanpa lesen sah.

“Dalam operasi pada sebelah pagi Selasa sahaja, kita berjaya menahan 23 warga asing kebanyakannya etnik Rohingya yang memegang kad Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR) kerana menunggang motosikal tanpa lesen sah,” katanya.

Ada warga tempatan ‘baik hati’ belikan warga asing motosikal kerana kasihan dan simpati – JPJ Kedah

Beliau menegaskan, JPJ Kedah amat serius dan komited menangani situasi ini memandangkan ia melibatkan pelanggaran undang-undang jalan raya dan boleh menyusahkan pengguna jalan raya yang lain untuk membuat tuntutan insuran sekiranya berlaku kemalangan

“Berdasarkan kes kita kenal pasti, sebanyak 95 peratus tiada lesen memandu dan apabila dia memandu dan tiada lesen, maka dia tidak mematuhi undang-undang.

“Jika berlaku kemalangan atau dia melanggar kenderaan lain dan sebagainya, tuntutan insurans akan jadi sukar,” katanya.

Shahrul menegaskan bahawa warga tempatan yang menjadi pemilik sebenar motosikal juga akan dikenakan tindakan sekiranya warga asing itu melakukan kesalahan jalan raya. Beliau turut memaklumkan bahawa tahun lalu sebanyak 3,756 notis saman telah dikenakan ke atas warga asing dengan 939 kenderaan disita, berbanding 1,140 notis saman dan 285 kenderaan disita pada 2022.

“Pada tahun ini sehingga bulan Mac lepas, kita mengeluarkan sebanyak 580 notis saman dan 145 kenderaan telah disita,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required