Beijing 2024: Neta L — SUV ‘range extender’ terbaru dengan jarak gerak 1,050 km, dibantu enjin petrol 1.5L

Beijing 2024: Neta L — SUV ‘range extender’ terbaru dengan jarak gerak 1,050 km, dibantu enjin petrol 1.5L

Neta memperkenalkan sebuah SUV baru sempena Beijing Motor Show 2024 yang mula dibuka untuk media hari ini. Ia merupakan sebuah SUV ‘range extender’ yang disasarkan untuk golongan muda yang berkeluarga dan bakal menjadi model global untuk Neta yang akan mula dilancarkan di beberapa negara bermula separuh pertama 2024.

Neta L memanfaatkan sistem range extension HOZI 2.0 baru dan turut dilengkapi enjin 1.5 liter kitaran Atkinson empat-silinder petrol. Neta mendakwa SUV terbaru ini mampu memberikan bacaan penggunaan minyak serendah 4.85 liter per 100 km, serta kecekapan minyak-kepada- elektrik sebanyak 3.26 kWh per liter.

Ketika ini, Neta L diperkenalkan dalam dua varian iaitu dalam versi ‘range extender’ dengan — EREV 1070 Comfort dan EREV 1070 Luxury. Dua lagi varian EV sepenuhnya pula akan diperkenalkan kepada pasaran global pada Mei nanti.

Dari segi dimensi ukuran, Neta L mempunyai 4,770 mm panjang, 1,900 mm lebar, 1,660 mm tinggi dengan jarak roda 2,810. Jarak kelegaan tanah dengan beban penuh pula ialah sekitar 140 mm.

Beijing 2024: Neta L — SUV ‘range extender’ terbaru dengan jarak gerak 1,050 km, dibantu enjin petrol 1.5L

Neta L menggunakan sebuah motor elektrik untuk pacuan belakang dengan kuasa 145 kW dan 310 Nm tork. Pecutan 0-100 km/j dalam masa 7.8 saat, dengan laju maksimumnya 180 km/j. Kapasiti tangki minyak untuk model Neta L extended range ini ialah 50L.

Model ini mampu memberikan jarak bergerak elektrik sepenuhnya sejauh 200 km, manakala jarak perjalanan dengan bantuan enjin sejauh 1,070 km. Ia menggunakan bateri CATL190 lithium iron phosphate (LFP) dengan kapasiti 30.06 kWh.

Kapasiti pengecas dalaman yang tersedia ialah 6.6 kW. Tiada perincian pengecasan Neta L diberikan, tetapi mereka menyatakan dengan pengecasan pantas DC, kadar 30%-80% bateri boleh dicapai dalam masa 30 minit bagi model ‘range extender’ ini.

Beijing 2024: Neta L — SUV ‘range extender’ terbaru dengan jarak gerak 1,050 km, dibantu enjin petrol 1.5L

Neta L juga menggunakan motor elektrik dengan lingkaran wayar rata, fungsi pacuan terus kecemasan, janaan semula kuasa pintar tiga peringkat serta Vanguard Energy-Saving Mode, selain memanfaatkan sistem pengurusan thermal suhu berterusan HozonEPT4.0 bagi mencapai kecekapan pengecasan dan juga keselesaan.

SUV ini juga menggunakan platform pintar Shanhai dengan kerangka yang terdiri daripada 81% bahan logam dan aluminium kukuh. Menurut Neta, bahagian bumbungnya mampu menahan hentaman dengan kekuatan sehingga 8.4 tan untuk memastikan ruang kabin dan penumpang di dalam selamat.

Untuk suspensi, Neta L menggunakan jenis MacPherson strut untuk bahagian depan dan jenis multilink untuk bahagian belakang. Rimnya menggunakan saiz 19-inci. SUV ini menampilkan rekaan dengan bacaan rintangan serendah 0.258Cd.

Rekaan lainnya moden dengan menampilkan ciri seperti lampu utama dan DRL LED, lampu isyarat sequential dan lampu kabus belakang. Beberapa ciri unik lain Neta L termasuklah dilengkapi peti sejuk dengan suhu serendah -6 darjah celsius, pembesar suara di perehat kepala untuk penumpang belakang, pengecas telefon tanpa wayar dan kerusi urut sifar graviti dengan sudut rebah ke belakang 123-darjah untuk keselesaan.

Sebagai sumber kuasa, terdapat beberapa pilihan yang disediakan untuk SUV ini membekalkan elektrik kepada peranti lain, termasuklah pengecasan pantas tanpa wayar 50W sejukan udara; pengecasan pantas Type-C 60W dua port — di depan dan belakang; serta soket 12V di ruang barangan serta V2L 3.3 kW.

Aspek keselamatan lengkap juga diberikan untuk varian EREV 1070 Luxury, seperti sistem ADAS melalui lapan radar ultrasonik, empat kamera keliling dan dua radar gelombang milimeter. Cirinya antara lain terdiri daripada AEB, amaran perlanggaran depan, kawalan melayar adaptif kelajuan penuh, amaran lintasan trafik di belakang dan banyak lagi — selain sistem keselamatan yang biasa seperti beg udara, ABS dan EBD, kawalan kestabilan kenderaan dan bantuan brek (BA).

Ciri keselesan lain yang ada pada Neta L adalah seperti kaca kalis bunyi lapisan berkembar di depan, 33 ruang simpanan barang kecil, slot di panel pintu dengan panjang 13.4 cm, glove box dengan kapasiti 16 liter serta ruang barangan di belakang dengan 530 liter kapasiti.

Lima pilihan warna badan ditawarkan — putih, perak, hitam dan biru, serta satu lagi gabungan warna badan putih dengan bumbung hitam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required