Jambatan Bailey di Jalan Kuantan-Segamat sudah dibuka semula – untuk kenderaan tidak melebihi 20 tan

Jambatan Bailey di Jalan Kuantan-Segamat sudah dibuka semula – untuk kenderaan tidak melebihi 20 tan

Jabatan Kerja Raya (JKR) Pekan telah memaklumkan bahawa Jambatan Panel Keluli Bermodular (Jambatan Bailey) di Seksyen 102, Jalan Kuantan-Segamat telah pun dibuka semula sejak jam 4 petang semalam. Sebelum ini, Laluan FT 12, Jalan Kuantan-Segamat ditutup bagi semua jenis kenderaan di Seksyen 102 (KM 63 Berhampiran Kawasan Burung Unta) untuk memberi laluan kepada kerja-kerja penyelenggaraan Jambatan Bailey.

Pada awalnya ia diumumkan tutup sehingga 6 Mei ini, namun kerja penyelenggaraan Jambatan Bailey siap sepenuhnya bagi memberikan kemudahan kepada pengguna jalan raya melaluinya.

“Jambatan ini dibuka dua hala kepada kenderaan dengan had muatan yang dibenarkan adalah tidak melebihi 20 tan. Pengguna jalan raya ini dinasihat berhati–hati ketika melalui laluan berkenaan dan sentiasa mematuhi arahan papan tanda yang telah disediakan,” menurut JKR.

Musim perayaan Aidilfitri baru-baru ini, Laluan FT 12 ini menjadi ‘kecaman’ pengguna jalan raya yang terpaksa menempuh kesesakan sejauh hampir 27 km disebabkan kerosakan pada Jambatan Bailey, selain dikatakan jalan menjadi mendap dan berlekuk tinggi membuatkan para pemandu terpaksa memperlahankan kenderaan. Ada pengguna laluan berkenaan berkata, mereka terpaksa mengambil masa antara dua hingga ke tiga jam bagi melepasi kawasan berkenaan.

Sebelum itu, pada 7 Januari lalu, laluan itu ditutup berikutan mendapan tanah dikesan di kawasan terbabit sehingga menyebabkan jalan berkenaan berlubang dan hampir putus. Selepas selesai pembaikian, pada 27 Januari 2024, jambatan itu kembali dibuka secara dua hala kepada kenderaan dengan had muatan dibenarkan tidak melebihi 20 tan dan had kelajuan 30 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required