Kia EV6 facelift 2025 — tampil rekaan segar, tambah kelengkapan, bateri lebih besar 84 kWh, jarak 494 km

Kia EV6 <em>facelift</em> 2025 — tampil rekaan segar, tambah kelengkapan, bateri lebih besar 84 kWh, jarak 494 km

Hanya selepas tiga tahun EV6 mula dikeluarkan, Kia kini sudah menunjukkan model facelift EV berkenaan. Antara kelainan yang dilakukan termasuklah dari segi penampilan serta kapasiti bateri lebih besar yang akan memberikan jarak tambahan kepada SUV elektrik itu.

Setakat ini, sebanyak 210,000 EV6 telah berjaya dijual di peringkat global. Dengan kejayaan itu, pembaharuan rekaan yang diberikan kepada versi terbaru ini tidaklah terlalu drastik — masih dengan kedudukan rendahnya, dengan rekaan lampu depan bentuk C serta DLR “Star Map” rekaan baru, yang diilhamkan daripada model-model terkini Kia seperti EV5.

Ada jalur hitam yang menghubungkan semua rekaan di depan tersebut, dengan rekaan gril “Tiger Nose” yang nampak garang. Bampar juga diberi rekaan baru dengan bukaan udara bentuk sayap bagi tujuan rupa yang lebih dinamik, sementara skirting sisi bagi model standard (kekal sama untuk model GT) telah diberi rekaan baru untuk menjadikannya lebih ringkas.

Kia EV6 <em>facelift</em> 2025 — tampil rekaan segar, tambah kelengkapan, bateri lebih besar 84 kWh, jarak 494 km

Di belakang, lampu lengkap dengan rekaan “Star Map” yang sama, serta ada juga elemen rekaan sayap seperti di depan untuk bamparnya. Bagi versi GT-Line pula, ia menerima rekaan geometrik baru untuk bahagian depan dan bampar belakang yang menjadikannya lebih sporty, serta panel dengan lampuan di tengah yang mempertemukan garisnya dengan lampu utama dan rim aloi 20-inci yang digunakan.

Perubahan untuk ruang dalaman pula sangat sedikit — antaranya panel paparan lengkung yang lebih tegak (masih dengan papran berkembar 12.3-inci), papan pemuka dengan tekstur baru, lampu ambient serta pelantar pengecasan tanpa wayar Qi yang lebih kesat permukaannya. Roda stereng juga baru, diambil daripada model K4, dengan bahagian atasnya rata serta ciri capacitive touch sensor.

Ciri baru yang lain pula termasuklah sistem infotainmen connected car Navigation Cockpit (ccNC) generasi baru yang menyokong fungsi-fungsi utama kenderaan untuk menerima kemaskini secara over-the-air (OTA), bersekali dengan ciri pengesan suara canggih, Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, pengesahan cap cari dan kunci digital baru.

Kia EV6 <em>facelift</em> 2025 — tampil rekaan segar, tambah kelengkapan, bateri lebih besar 84 kWh, jarak 494 km

Ciri untuk keselesaan lainnya turut dipertingkat, seperti walk-away auto lock, stereng larasan kuasa, head-up display 12-inci, pendingin dengan photocatalytic sterilisation, cermin pandang belakang digital serta dash cam binaan dalam.

Untuk janaan kuasa, EV6 terbaru ini diberikan peningkatan bateri generasi keempat, dengan kapasiti yang lebih besar dari 77.4 kWh kepada 84 kWh. Ini menjadikan jarak perjalanannya juga bertambah darip 475 km kepada 494 km bagi versi long range pacuan roda belakang, yang terus menjana 229 PS (168 kW) dan 350 Nm tork.

Varian pacuan semua roda pula menghasilkan 325 PS (239 kW) dan 605 Nm serta memberikan jarak 461 km. Dengan kapasiti bateri yang bertambah, ia bagaimana pun masih boleh dicas dari 10-80% dalam masa 18 minit menggunakan pengecas pantas DC 350 kW, memandangkan EV6 memanfaatkan senibina elektrikal 800-volt.

Kia EV6 <em>facelift</em> 2025 — tampil rekaan segar, tambah kelengkapan, bateri lebih besar 84 kWh, jarak 494 km

Keselesaan juga diperkemas dengan penyerap hentak yang ditala semula, pengurangan bunyi motor elektrik serta kerangka badan yang lebih kukuh dengan penambahan ketebalan tiang B. Dari segi keselamatan, EV6 baru ini dilengkapi ciri bantuan parkir jarak jauh dan bantuan mengekalkan lorong yang dipertingkat, serta ciri brek autonomous kelajuan rendah untuk parkir. Turut ada ialah pertambahan beg udara di tengah bahagian depan, serta di sisi bahagian belakang.

Di Korea Selatan, walaupun dengan semua kemaskini yang dilakukan tersebut, harganya tidak jauh berbeza daripada sebelumnya — dari 55.4 juta won (RM191,300) hingga 63.15 juta won (RM218,000).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required