Chery Tiggo 8 Pro Max dapat lima-bintang ANCAP

Chery Tiggo 8 Pro Max dapat lima-bintang ANCAP

Chery Tiggo 8 Pro Max menjadi model terkini dari jenama China itu yang menerima penarafan penuh lima-bintang daripada Program Penilaian Kereta Baharu Australasian (ANCAP), dengan menyertai Tiggo 7 Pro (video ujian pelanggaran di bawah) dan Omoda 5 yang turut menerima lima-bintang bagi penilaian keselamatan.

Di Malaysia, Chery Tiggo 8 Pro telah dilancarkan pada Julai 2023 bersama Omoda 5 sebagai sebahagian daripada usaha jenama tersebut untuk memasuki semula pasaran sini.

Penarafan ANCAP untuk Tiggo 8 Pro Max adalah untuk semua variannya, di mana SUV tiga-barisan tempat duduk itu dinilai berdasarkan Tiggo 7 Pro, dengan unjian tambahan impak pejalan kaki, dan ANCAP turut memberikan informasi teknikal untuk menunjukkan keputusan ujian bagi Tiggo 7 Pro yang turut diaplikasikan untuk Tiggo 8 Pro Max, menurut agensi terbabit.

Dalam penilaian ini, Tiggo 8 Pro Max mengutip mata sebanyak 88% untuk kategori perlindungan penumpang dewasa, 87% bagi kategori perlindungan penumpang kanak-kanak, 79% bagi kategori perlindungan pengguna jalan raya yang terdedah, dan 86% untuk kategori sistem bantuan keselamatan. Walau bagaimana pun, SUV ini tidak didatangkan dengan cagak penambat atas, dan oleh itu pemasangan kerusi keselamatan kanak-kanak di barisan ketiga adalah tidak disarankan.

Chery Tiggo 8 Pro Max dapat lima-bintang ANCAP

Laporan perlindungan penumpang dewasa untuk Tiggo 8 Pro Max bagi ujian pelanggaran offset hadapan memberikan sejumlah 5.49 mata daripada lapan mata, sementara ujian hadapan sepenuhnya mencatatkan 7.48 mata daripada lapan mata. Manakala 4.84 mata daripada enam mata diberikan untuk ujian oblique pole, dan perlindungan whiplash pula dengan 3.52 mata daripada empat mata. Sementara itu bagi ujian impak sisi dan impak sisi jauh pula masing-masing menerima mata penuh iaitu enam mata dan empat mata.

Bagi ujian dinamik hadapan untuk perlindungan penumpang kanak-kanak, sebanyak 15.70 mata daripada 16 mata diberikan, dan ujian dinamik sisi dengan 7.62 mata daripada lapan mata. Sementara ciri keselamatan dalam keadaan pula dengan lapan daripada 13 mata.

Dari segi perlindungan pengguna yang terdedah, SUV ini mendapat 12.72 mata daripada 18 bagi perlindungan kepala, 1.50 mata daripada 4.5 mata untuk perlindungan pelvis, 4.50 mata penuh untuk perlindungan femur, 8.48 mata daripada sembilan mata untuk perlindungan lutut dan tibia, 5.65 daripada tujuh mata untuk pejalan kaki AEB (depan), satu mata daripada dua untuk pejalan kaki AEB (di belakang), 7.91 mata daripada sembilan mata untuk AEB (penunggang basikal), 5.54 daripada enam mata untuk AEB (motosikal), dan 3.00 mata daripada tiga untuk sokongan lorong sistem (motosikal).

Untuk sistem bantuan keselamatan, Tiggo 8 Pro Max mendapat mata penuh untuk peringatan pemakaian tali pinggang keledar, 1.65 mata daripada dua mata untuk pemantauan pemandu, 2.45 mata daripada tiga mata untuk sistem bantuan kelajuan, 3.60 mata daripada empat mata untuk AEB/AES, 3.08 mata dari empat mata untuk simpang dan lintasan AEB/AES, 0.75 mata dari satu mata untuk AEB/AES dan tiga mata penuh untuk sistem sokongan lorong.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required