Kenderaan asing yang masuk ke Malaysia dari Singapura wajib ada VEP mulai 1 Oktober 2024

Kenderaan asing yang masuk ke Malaysia dari Singapura wajib ada VEP mulai 1 Oktober 2024

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke mengumumkan bahawa mulai 1 Oktober 2024, semua semua kenderaan asing yang masuk ke negara ini dari Singapura perlu mendapatkan Permit Masuk Kenderaan (VEP).

Jelasnya, peraturan ini akan digunakan untuk pintu masuk di kedua-dua kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) di Bangunan Sultan Iskandar (BSI) di Tambak, Johor dan Kompleks CIQ di Bangunan Sultan Abu Bakar di Link Kedua Malaysia-Singapura. Tambahnya, langkah ini bagi memastikan semua pengguna jalan raya mematuhi sepenuhnya peraturan jalan raya di Malaysia, laporan Berita Harian.

“Sejak April 2019, Kementerian Pengangkutan melaksanakan pendaftaran VEP bagi pemilik kenderaan warga asing yang melintasi Kompleks CIQ di Bangunan Sultan Iskandar di Tambak Johor dan Kompleks CIQ di Bangunan Sultan Abu Bakar. Bagi memastikan pemilik kenderaan warga asing mematuhi sepenuhnya peraturan jalan raya di Malaysia, Kementerian Pengangkutan ingin memaklumkan bahawa peraturan VEP akan dikuatkuasakan sepenuhnya mulai 1 Oktober.

Kenderaan asing yang masuk ke Malaysia dari Singapura wajib ada VEP mulai 1 Oktober 2024

“Sesiapa yang memandu kenderaan asing tanpa VEP sebelum masuk atau semasa berada di Malaysia adalah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 66H (7) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda sehingga RM2,000 atau penjara sehingga hingga 6 bulan seperti termaktub dalam Seksyen 119 (2) Akta 333,” katanya pada sidang media hari ini.

Menurut semakan di pautan JPJ VEP, kenderaan asing yang memasuki Malaysia menerusi Singapura perlu membeli VEP RFID yang bernilai RM10 untuk setiap kenderaan, di mana harga tersebut lebih murah berbanding yang dikenakan oleh pihak Singapura ke atas kenderaan Malaysia iaitu RM35. Selain itu, pelekat RFID tersebut juga boleh digunakan untuk membayar tol jika menggunakan lorong RFID dan Touch ‘n Go (TnG) eWallet. Malahan Caj Jalan Raya (Road Charge) juga akan dibayar menerusi RFID dan TnG eWallet iaitu RM20 bagi setiap kemasukan.

Pada April 2023, kerajaan dilaporkan sedang membuat persediaan bagi melaksanakan caj VEP bagi kenderaan persendirian asing yang masuk ke negara ini. VEP sebelum ini dimulakan di sempadan Malaysia-Singapura akan dipanjangkan di sempadan Malaysia-Thailand sebelum dilaksanakan di sempadan Malaysia-Indonesia di Sabah dan Sarawak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required