Model baharu Subaru yang dijual di Malaysia mulai 2025 sah akan dibawa masuk dari Jepun – TC Subaru

Model baharu Subaru yang dijual di Malaysia mulai 2025 sah akan dibawa masuk dari Jepun – TC Subaru

TC Subaru (TCS), selaku pengedar rasmi kenderaan dan penyedia perkhidmatan selepas jualan Subaru di Malaysia, telah mengumumkan bahawa mulai tahun 2025, semua kenderaan baharu Subaru yang dijual di negara ini adalah model import sepenuhnya (CBU) dari Jepun.

Ia susulan kenyataan yang dikeluarkan oleh Tan Chong International Limited (TCIL) baru-baru ini yang mengesahkan penamatan operasi pemasangan tempatan (CKD) di Thailand, Vietnam, Malaysia dan Kemboja menjelang akhir 2024.

“Selepas pertimbangan yang teliti, TCIL dan Subaru Corporation telah bersama-sama memutuskan untuk menjalani transformasi perniagaan proaktif dengan menghentikan model perniagaan CKD sedia ada secara berperingkat, yang dipercayai tidak lagi mampan dalam jangka panjang,” ujar TCIL dalam kenyataan itu.

Buat masa ini, hanya XV generasi kedua yang dipasang di Malaysia oleh Tan Chong Motor Assemblies (TCMA), anak syarikat Tan Chong Motor Holdings (TCMH) yang terletak di Segambut. Sebelum ini, Forester generasi ke-empat juga dipasang di sini tetapi bagi model generasi kelima, ia telah ‘berpindah’ pemasangannya ke Thailand.

“Bagi pemilik sedia ada kenderaan Subaru, TCS mengesahkan komitmen yang tidak berbelah bahagi untuk menyediakan pengalaman pemilikan yang luar biasa. Setiap pengedar Subaru di seluruh Malaysia akan terus menawarkan sokongan dan perkhidmatan yang komprehensif, dengan kepakaran juruteknik bertauliah Subaru dan alat ganti tulen yang boleh diperoleh di semua pusat servis sah di sini,” kata TCS dalam kenyataannya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required