Budi Madani – kenderaan diesel mewah usia lebih 10 tahun sedang dipertimbangkan untuk terima bantuan

Budi Madani – kenderaan diesel mewah usia lebih 10 tahun sedang dipertimbangkan untuk terima bantuan

Kenderaan diesel mewah yang berusia lebih 10 tahun kini sedang dipertimbangkan untuk pemberian bantuan subsidi Budi Madani, kata menteri kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan. Seperti yang dilaporkan oleh Bernama, beliau turut memberitahu bahawa satu senarai kenderaan yang termasuk di dalam kategori mewah akan dikeluarkan tidak lama lagi.

“Meskipun diklasifikasikan sebagai kenderaan mewah, jika kenderaan tersebut sudah uzur lebih daripada 10 tahun, ia mungkin dapat dipertimbangkan (untuk subsidi Budi Madani),” kata Amir Hamzah sambil menambah bahawa pengumuman sama ada harga diesel akan diapungkan atau tidak akan dibuat pada masa yang sesuai.

“Beri kami masa kerana kami tidak mahu muncul sebarang spekulasi yang akan menyebabkan aktiviti pengumpulan (hoarding) atau penyalahgunaan diesel,” kata beliau.

Budi Madani diumumkan 27 Mei lalu untuk pemilik persendirian kenderaan diesel serta pekebun dan petani kecil berdaftar di Semenanjung Malaysia, dengan permohonan untuknya dibuka pada 28 Mei. Bagaimanapun, pemohon perlu memilih salah satu, sama ada Budi Madani atau program SKDS 2.0 untuk syarikat, dan bukan kedua-duanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required