Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES tiba di Malaysia – terima beberapa peningkatan, RM119k

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES tiba di Malaysia – terima beberapa peningkatan, RM119k

Honda CRF1100L Africa Twin 2024 yang didedahkan kali pertama pada penghujung tahun lepas kini sudah tiba di Malaysia dengan harga jualan RM119,388 tidak termasuk insurans. Ia disediakan dalam dua pilihan warna iaitu Mat Ballistic Black Metallic dan Pearl Glare White, dengan jaminan selama dua tahun atau 20,000 km.

Bagi model tahun 2024 ini, ia masih lagi menggunakan enjin yang sama seperti sebelum ini, iaitu unit dua silinder selari 1,084 cc, tetapi mampu memberikan lebih kuasa pada tahap rpm rendah dan pertengahan, sementara tork pula bertambah tujuh peratus menjadi 112 Nm pada 5,500 rpm. Kuasa maksimum masih lagi sama, iaitu 102 hp pada 7,500 rpm.

Penambahbaikan pada bahagian enjin ini adalah hasil daripada peningkatan nisbah mampatan, perubahan pada sistem ekzos serta pelarasan semula pemasaan enjin, salur bukaan udara dan tetapan unit kawalan enjin (ECU).

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES tiba di Malaysia – terima beberapa peningkatan, RM119k

Meskipun di luar negara terdapat pilihan transmisi manual, model yang dibawa ke Malaysia pula cuma datang dengan transmisi automatik DCT enam kelajuan yang telah menerima penambah baikan untuk menjadikan rasa penukaran gear lebih lancar. Tiga mod disediakan melalui transmisi ini, iaitu Manual (tukar gear guna butang), D atau S.

Pada bahagian suspensi, model Adventure Sports ini didatangkan terus dengan unit larasan elektronik Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA) di hadapan dan belakang, yang mempunyai lima mod iaitu Soft, Mid, Hard, Off-road dan User.

Untuk roda, padanan rim spoked 19 inci di hadapan dan 18 inci di belakang digunakan pada model Adventure Sports, dan ia masing-masing dibalut tayar 110/80 dan 150/70. Dalam keadaan asal, tempat duduk Africa Twin 2024 ini berada pada ketinggian antara 820-820 mm dan ia boleh dilaras secara manual tanpa sebarang peralatan. Tinggi motosikal dari tanah adalah 220 mm.

Melihat kepada panel badan, Africa Twin 2024 menerima fairing baru yang direka semula untuk memperbaiki ciri aerodinamik, serta penghadang angin hadapan yang boleh dikawal secara elektronik untuk ditetapkan pada pilihan lima tahap tinggi. Berat keseluruhannya tanpa beg barangan adalah 253 kg, sementara tangki bahan api pula berkapasiti 24.8 liter.

Kelengkapan standard lain Africa Twin 2024 adalah termasuk skrin TFT 5.0 inci dengan sambungan kepada telefon pintar, lima mod tunggangan, cruise control, lampu hadapan dan belakang LED penuh, soket pengecas USB, ABS dual-channel, Wheelie Control, HSTC (kawalan cengkaman) dan Cornering Light.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required