Jaecoo J7 CKD mula dikeluarkan dari Shah Alam — kilang khusus untuk Jaecoo, J7 lancar 19 Julai ini

Jaecoo J7 CKD mula dikeluarkan dari Shah Alam — kilang khusus untuk Jaecoo, J7 lancar 19 Julai ini

Chery hari ini merasmikan kilang pemasangannya di Shah Alam, dengan simbolik pengeluaran model Jaecoo J7 CKD yang pertama. Kilang berkenaan yang dikendalikan oleh Chery Corporate Malaysia akan dikhususkan untuk pemasangan kenderaan Jaecoo sahaja, sementara model Chery akan terus di pasang di kemudahan Inokom, Kulim.

Jaecoo J7 akan dilancarkan secara rasmi pada 19 Julai nanti, dengan teaser-nya untuk pasaran di Malaysia sudah mula didedahkan sejak awal tahun ini. Kilang di Shah Alam ini akan turut memasang model Jaecoo lain yang akan dipasarkan di sini, seperti model J8 dan juga model elektrik J6. Selain itu, pusat R&D bagi kenderaan pemanduan sebelah kanan Chery juga akan ditempatkan di premis yang sama.

Bagaimanapun, tiada spesifikasi rasmi dikongsi berkaitan kilang berkenaan. Apa yang dapat dilihat, sebagai fasa permulaan pemasangan kenderaan Chery di sini, keluasan kawasan kilang dan kapasitinya juga tidak terlalu besar. Menurut jurucakap Jaecoo, kemudahan berkenaan dikatakan mampu menampung dua shift pengeluaran, dan boleh dikembangkan mengikut keperluan semasa.

Jaecoo J7 CKD mula dikeluarkan dari Shah Alam — kilang khusus untuk Jaecoo, J7 lancar 19 Julai ini

Kilang ini juga direncanakan untuk memasang kenderaan bagi tujuan eksport ke rantau ASEAN; dengan sistem janaan seperti enjin biasa, plug-in hybrid dan elektrik sepenuhnya juga mampu dikeluarkan dari kilang tersebut.

Jaecoo merupakan jenama di bawah Chery yang menawarkan kenderaan SUV off-road yang lebih premium. J7 misalnya menggunakan asas yang sama dengan Chery Tiggo 7 Pro, dan akan ditawarkan dalam varian pacuan roda depan dan pacuan semua roda, dengan harga anggaran masing-masing sekitar RM150,000 (RM20,000 lebih mahal daripada Tiggo 7 Pro) dan RM160,000.

Kedua-duanya menggunakan enjin Tiggo 7 Pro, unit 1.6 liter turbocas empat-silinder yang menghasilkan 197 PS dan 290 Nm tork, dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa lapan saat. Ini digandingkan bersama transmisi klac-berkembar basah tujuh-kelajuan.

Jaecoo J7 CKD mula dikeluarkan dari Shah Alam — kilang khusus untuk Jaecoo, J7 lancar 19 Julai ini

Tujuh mod pemanduan disediakan, dengan empat daripada — Snow, Mud, Sand dan Off-Road — dikhaskan untuk model AWD. Kelengkapan standard termasuklah lampu LED, rim Aurora 19-inci dua tona, pemegang pintu tersorok dan sistem tanpa kunci dengan penghidup enjin jarak jauh.

Di dalam, J7 dilengkapi ciri butang penghidup, kerusi berkuasa dan berliang, balutan kulit, kawalan pendingin dua zon, lampu ambient 64-warna, bumbung panoramik, ruang simpan perehat lengan berpendingin, paparan instrumen digital 10.25-inci, skrin sentuh infotainmen 14.8-inci, pengecas tanpa wayar Qi 50-watt dengan penyejuk, sistem audia Sony dengan lapan-pembesar suara, sistem kamera 360-darjah dan pintu kargo berkuasa.

Ciri bantuan pemanduan pula antaranya ada AEB, kawalan melayar adaptif dengan Stop/Go, bantuan ke tengah lorong, bantuan mengekalkan lorong, sistem evasif pintar, amaran perlanggaran belakang, peninjau titik buta, amaran lintasan trafik belakang dengan Auto Brake, amaran pergerakan kereta depan, amaran bukaan pintu, lampu tinggi automatik dan Park Assist.

Jaecoo J7 CKD

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required